Ensemble Piú Corde

Ensemble Piú Corde

Più Corde verkent de verscheidenheid en rijkheid van muziekstijlen in heel Europa in de tweede helft van de 18e en het begin van de 19e eeuw. De kern van het ensemble is de fortepiano ondersteund door een strijk groep. Het werd in 2015 gevormd door ex studenten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, die een gemeenschappelijke passie hebben voor het ten gehore brengen van een late klassieke en vroeg romantische repertoire op historische instrumenten.

Doel van de groep is om de muziek in de context van de geschiedenis, filosofie, politiek, kunst en sociale leven van de mensen in die tijd te plaatsen. Industriële en sociale revoluties, gedachten van Voltaire, Rousseau, Adam Smith, pre-romantische poëzie beïnvloedden componisten en hun muziek. Het ensemble wil aan het publiek presenteren hoe de werken van Haydn, Beethoven, Pleyel en andere componisten de tijdsgeest weergeven waarin ze werden gecomponeerd.

De muziek van deze politiek en sociaal stormachtige periode omvat een breed palet aan emoties die snel veranderen. Men kan melancholie, verlangen, vreugde en angst terug vinden. Piú Corde wil de emoties geschreven in de muziek doen herleven en overbrengen naar de luisteraars. In de voortdurende zoektocht naar een vorm van expressie experimenteert het ensemble met de klankmogelijkheden van historische bogen, snaren en toetsen.

____________________________________________________________________________

Piú Corde explores the variety and richness of music styles across Europe in the second half of the 18th and beginning of 19th century. The core of the group is the fortepiano supported by a strings. The ensemble was formed in 2015 by graduates of Royal Conservatory in The Hague who found common passion in popularizing late classical and early romantic repertoire on historical instruments.

The group’s aim is to put the music in the context of history, philosophy, politics, art and social life of people at that time. Industrial and social revolutions, thoughts of Voltaire, Rousseau, Adam Smith, pre-romantic poetry influenced composers and their music. The ensemble wants to present the audience how works of Haydn, Beethoven, Pleyel and other composers resemble the time in which they were composed.

The music of this politically and socially stormy period contains a wide palette of emotions which change rapidly. One can find melancholy, longing, joy, fear. Piú Corde wants to revive the emotions written in the music and bring them to the listeners. In the ongoing search for a form of expressions the group experiments with the sound possibilities of historical bows, strings an

 

Anna Jane Lester – barokviool

Anna begon haar vioolstudie op vierjarige leeftijd in Florida. Na het behalen van haar bachelor vioolspel aan de Vanderbilt University bij Cornelia Heard, ging ze naar de Juilliard School voor een Master of Music in Historical Performance, waar ze studeerde bij Monica Huggett en Cynthia Roberts. Sindsdien is ze naar Nederland verhuisd en haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Walter Reiter en Kati Debretzeni afgerondt.

Als barokvioliste treedt Anna Jane op met het Internationale Händel Festspiele Göttingen Orchestra, Holland Baroque en PRJCT Amsterdam met Maarten Engeltjes. Anna is ook een enthousiast kamermusicus, wiens kamervoorstellingen brachten haar op podia van het Concertgebouw Amsterdam tot het Smithsonian Institute tot het Festival Oude Muziek Utrecht. Als orkest musicus heeft ze onder leiding van gerenommeerde musici zoals o.a William Christie, Richard Egarr, Jordi Savall, Nicolas McGegan, Masaaki Suzuki, Rachel Podger, Ton Koopman en Kristian Bezuidenhout gespeeld. Als soliste trad ze ook op als semi-finalist in de Internationale Competitie Musica Antiqua 2017.

 

Ania Katynska – barokcello, viola da gamba, basse de violon

Ania Katynska is een in Poolse musicus, gespecialiseerd in barok cello, viola da gamba en basse de violon. Haar leraren waren o.a. Jaap ter Linden, Phoebe Carrai, Markus Möllenbeck, Mieneke van der Velden, en Mark Caudle.

Ania nam deel in Jerwood/Experience Project van het Orchestra of the Age of Enlightenment, la Academie Baroque Européenne d’Ambronay, Generation Baroque, en Europeese Unie Barok Orkest.

Ze heeft ook samen gewerkt met Arte dei Suonatori, Concerto Copenhagen, Le Parlement de Musique, Vox Luminis, Opera2Day, International Baroque Players, Brabants Muziek Collegie, en Wroclaw Baroque Orchestra. Ania heeft ook met beroemde meesters gewerkt waaronder Masaaki Suzuki, Lars Ulrik Mortensen, Ivan Fischer, Jordi Savall, Herve Niquet, Enrico Onofri, Mark Padmore, Peter van Heyghen, Martin Gester, Kati Debretzeni , Chiara Banchini, en Margaret Faultless.

In december 2008 nam ze deel aan de opname van de Water Music van GF Händel met Lars Ulrik Mortensen. Ze nam ook deel in een DVD-opname van de Vier Seizoenen van A. Vivaldi met Kati Debretzeni en Arte dei Suonatori. Ze heeft ook met International Baroque Players en Wroclaw Baroque Orchestra CD’s opgenomen.

Ania heeft solo recitals gegeven in het Bach Festival in Katowice (Polen), Bach-Fest in Sumy (Oekraïne) en in Eu (Frankrijk). Ze is mede-oprichter van ensemble Continuo Company en lid van ensembles Piu Corde en Quartet Nova Vita (Norwegie).
Naast spelen geeft ze cello en viola da gamba lessen in haar studio in Rotterdam.

 

Liene Madern-Stradina – fortepiano en klavecimbel

Liene is in Riga (Letland) geboren, waar ze een Mastergraad piano aan het conservatorium van Riga behaald heeft. Tijdens deze periode heeft zij ook deel genomen aan internationale pianowedstrijden en masterclasses gevolgd in o.a. Italie, Zweden, Estland, Duitsland, Nederland en Oostenrijk. Vanwege haar interesse in de historische uitvoeringspraktijk, is zij naar Nederland gekomen om Oude Muziek te gaan studeren. Liene studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, klavecimbel bij Ton Koopman, Tini Mathot, Fabio Bonizzoni, Patrick Ayrton en fortepiano bij Bart van Oort. In 2018 heeft zij aan het Conservatorium van Amsterdam een masterstudie ‘’Early Keyboards” afgerond. Zij geeft concerten in o.a. Nederland, Early Music Festival in Stockholm, Zweden, Early Music Festival in Letland.

 

Overzicht