2 mei 2022

Consistoriekamer in het Academiehuis Grote Kerk in Zwolle: Nieuwe Concertlocatie 

CONSISTORIEKAMER ACADEMIEHUIS NIEUWE CONCERTLOCATIE VOOR KAMERMUZIEK

Met vreugde geven wij kennis van …. het beschikbaar komen van een nieuwe concertlocatie: de fraaie Consistoriekamer in de voormalige Grote Kerk en wat nu het Academiehuis in Zwolle is gaan heten. Deze intieme ruimte met een hoog beschilderd plafond leent zich uitstekend voor kamermuziek.
Op 8 mei starten wij hier met een Moederdag Koffieconcert.

De imposante marmeren toegangstrap tot de Consistoriekamer

PERSBERICHT

Museale historische piano klinkt in Academiehuis/Grote Kerk Zwolle in nieuwe kamermuziekserie

Academiehuis Grote Kerk werkt samen met Museum Geelvinck (Amsterdam). Samen organiseren ze in mei en juni een viertal bijzondere kamerconcerten, rondom een originele historische piano. De concerten worden steeds door de musici ingeleid met wetenswaardigheden over dit historische instrument en de muziek, welke zij ten gehore brengen. De concerten vinden plaats in de Consistoriekamer van de monumentale Grote Kerk. De brede trap achter het grote orgel leidt naar deze intieme en rijkversierde zaal. De concertserie start op 8 mei om 12:00 uur met een Moederdag koffieconcert.  De Italiaanse fortepiano-specialiste Tullia Melandri geeft uitleg over deze fortepiano carré, die omstreeks 1838 door Thomas d’Almaine gebouwd werd. Zij speelt Haydn en Schubert: twee sonates en vier walsen. De Grote Kerk is open vanaf 11:00 uur; aanvang concert 12:00 uur en – zonder pauze – is het omstreeks 13:00 uur afgelopen. Tickets: € 19,50

Meer informatie en kaarten via www.geelvinck.nl onder ‘Bezoek een concert’/Agenda

MOEDERDAGTIP: Doe je moeder een muzikale verrassing cadeau!

Fortepianiste Tullia Melandri

Museum Geelvinck

Museum Geelvinck beheert de grootste Nederlandse collectie piano’s uit de 18e en 19e eeuw. De voorloper van onze moderne concertvleugel heeft een heel eigen klankkleur en het bespelen vereist specifieke technische beheersing. Zo ervaart u het klankpalet, zoals dat in de tijd van de Romantiek in de Europese muziekkamers geklonken heeft. Museum Geelvinck zet zich in voor het behoud van dit levend muzikaal erfgoed en organiseert concerten door heel Nederland. Zwolle is voor het museum een geweldige aanvulling: tijdens deze concertserie komen historische muziek, een historisch instrument, én een historische ruimte perfect samen. Het belooft daarmee een bijzondere belevenis te worden, waarbij de luisteraar voor zijn gevoel meegenomen wordt naar twee eeuwen geleden.

Kamermuziekserie in de Consistoriekamer

Na dit eerste concert volgen er nog drie kamerconcerten op de d’Almaine fortepiano carré:

5 juni:
Shuann Chai – piano en Tami Krausz – fluit, werken van Beethoven en zijn Deense tijdgenoot:Friedrich Kuhlau. 

19 juni:
TimeSequence Duo: Anastasiya Akinfina – piano en Jacopo Ristori – cello, finalisten van het Beethoven Concours in Siegburg 2021. 

3 juli:
Trio Egmont, uit Berlijn: 1e Prijswinnaar van het Beethoven Concours in Siegburg 2021, met muziek van de vrouwelijke componisten Louise Farrenc, Emilie Mayer en Clara Schumann

Let wel:
In de achttiende-eeuwse Consistoriekamer is beperkte ruimte. Voor elk concert zijn slechts 40 kaarten beschikbaar. Wees er snel bij!

1 mei 2022

Concert van Pianist Alexei Lubimov door politie verstoord, Moskou 14 april 2022 

Tijdens een optreden van de wereldberoemde pianist Alexei Lubimov in Moskou, heeft de politie de zaal laten ontruimen op grond van een ‘bommelding’. De reden zal hoogstwaarschijnlijk zijn dat Lubimov werk van de Oekraïense componist Valentyn Silvestrov uitvoerde – echter, zo liet Alexei ons later weten ‘…. ze kwamen te laat binnen om Silvestrov te stoppen, de arme Schubert moest het ontgelden’.

1 mei 2022

Benefietconcert voor Oekraine in Mijdrecht, op 8 mei om 15.15 uur

Pianiste Irina Parfenova schrijft:

Beste vrienden,

Wij nodigen jullie van harte uit op het Benefietconcert voor Oekraïne ‘Oorlog en Vrede’, dat we op zondagmiddag 8 mei gaan geven. 

Wij zijn 12  professionele musici en één acteur uit het Groene Hart en willen met dit concert nog een keer aandacht vragen aan de verschrikkingen die in Oekraïne nog steeds plaatsvinden. 

Er wordt muziek van verschillende componisten gespeeld, zoals G.-B. Pergolesi, G.Fauré, A.Piazzola, maar ook de muziek van de Oekraïense componisten M. Skorik en N. Lysenko.

Alle opbrengsten van het concert gaan naar de stichting Holland-Oekraïne uit Nieuw-Vennep

1 mei 2022

Willem Brons geeft benefietconcert voor Oekraine in Kasteel Loenersloot, 7 mei om 17h. & 20h.

Willem Brons is de maestro van de pianomuziek en éminence grise onder de Nederlandse pianisten.

Misschien heeft u hem op 3 april bij Podium Witteman  gezien, of  11 april in het Concertgebouw gehoord waar hij het magistrale tweede boek van Bachs Wohltemperierte Klavier integraal heeft uitgevoerd??

In kasteel Loenersloot treedt Willem Brons op 7 mei geheel belangeloos  2 keer op: om 17.00 en om 20.00 uur. 

De opbrengst van deze beide concerten gaat naar giro 555 tbv Oekraïne.

8 april 2022

ICOMOS: The Cultural Landscapes of Modernity: Brasilia, 13 apr. 19.30h

Pas in de tweede helft van de 20ste eeuw gebouwd als nieuwe hoofdstad van Brazilië, was Brasilia ook een play ground voor experimentele stedenbouw. Architect Paul Meurs ziet parallellen met Almere, het Nederlands Brasilia. Carla Costa, eveneens architect in de erfgoedsector en stadsplanner, onderzocht aan het begin van de pandemie, de invloed van Covid-19 op het gebruik van vijf typen publieke ruimte in Brasilia.

8 april 2022

Willem Brons presenteert Das Wohltemperierte Klavier, Boek II, Kleine Zaal Concertgebouw, ma 11 april, 20.15 uur

Willem Brons tussen de bloeiende kersenbloesems, foto Piet Molenaar

Willem Brons, de éminence grise onder de Nederlandse pianisten, presenteert het magistrale tweede boek van Bachs Wohltemperierte Klavier. Een integrale uitvoering hiervan is zeldzaam. Brons’ affiniteit met Bach staat garant voor een stijlvolle, indringende vertolking.

Bachs Das Wohltemperierte Klavier
Willem Brons is al zijn leven lang verknocht aan Bach. Hij beschouwt het tweede boek van Das wohltemperierte Klavier als een onafgebroken ontdekkingsreis, waarbij alle denkbare affecten tot klinken komen; daarbij bovenal als een zinvol geheel en niet louter als een verzameling prachtige stukken. Iedere toonsoort maakt deel uit van een wonderlijk, nooit volledig te doorgronden muzikaal universum.

Organisator: Stichting Eusebiuskring

Voor meer info en kaartjes bestellen: klik op Concertgebouw agenda

28 maart 2022

Pallavi Nandoe Tewarie en Trio Amare 1ste prijs ex aequo op Prinses Marianne Concours, 13 maart 2022 

Als onderdeel van het Huygens Festival, vond op 13 maart het Prinses Marianne Concours plaats. Trio Amare met Pallavi Nandoe Tewarie op piano won de eerste prijs ex aequo. Al als 8-jarige verraste Pallavi in het Geelvinck Hinlopen Huis met Debussy op de Böhm. Wij waren erbij toen zij de derde prijs won van het Steinway Concours in de Kleine Zaal in 2018 (zie blog van 15 april 2018) En nu onze hartelijke felicitaties voor Pallavi met Trio Amare!!

De prijswinnaars Trio Amare (Puya Azimi, Timen de Bruijne, Pallavi Nando Tewarie) en Damiën Heemskerk en Nina Broeva.(foto: Huygens Festival).

Voorburg – Het eerste Prinses Marianne Concours voor klassieke jeugdensembles (kamermuziek) leverde zondag 13 maart in Theater Ludens in Voorburg direct twee winnaars op: Trio Amare en het duo Nina Broeva (viool) en Damiën Heemskerk (piano). Het concours is een initiatief van het Huygens Festival. 

Trio Amare, met Timen de Bruijne (cello), Pouya Azimi (viool) en Pallavi Nandoe Tewarie (piano), bracht een compositie van Clara Schumann ten gehore en Nina & Damiën speelden een compositie van César Franck. De jury kwam na de optredens van de vijf deelnemende ensembles tot het eindoordeel dat beide ensembles de eerste prijs verdienden. Die bestaat uit een optreden tijdens het Openingsconcert van het Huygens Festival op vrijdag 23 september.

De deelnemers kregen ook een optreden aangeboden in de Hoeksteenkerk in Voorburg en in het Wijkleercentrum Alles voor Elkaar in Leidschendam. Het duo Tudor (cello) en Alexander (viool), het Intermezzo Ensemble van het Rotterdams Hellendaal Instituut, klarinetduo Wojciech en Peer en de prijswinnaars zijn dus zeker nog een keer te horen. Dit geldt ook voor Melisse Markesteijn (dwarsfluit) en Casper Bleichrodt (fagot) die buiten mededinging optraden. 

Prinses Marianne Concours

De eerste editie van het Prinses Marianne Concours voor jonge kamermuziekensembles vond plaats op 13 maart 2022, op initiatief van het Huygens Festival, als opvolger van Talentenloods Klassiek.

Prinses Marianne (1810-1883) was de jongste dochter van koning Willem I, ze hield van kunst en muziek en componeerde onder meer een Parademars. Ook haar dochter Charlotte, haar zoon Albert en haar kleindochter prinses Maria Elisabeth van Saksen-Meiningen hebben muziek gecomponeerd. Prinses Marianne woonde vele jaren in Voorburg waar ze zich heel geliefd heeft gemaakt door haar royale giften.

Prinses Marianne van Oranje Nassau, 1846, door J.P. Koelman, Coll. Paleis het Loo

27 maart 2022

Olga Pashchenko met Mendelssohn op ‘onze’ Graf in Noorderkerk, 2 april 14 uur

Zaterdagmiddag 2 april speelt Olga Pashchenko  werk van broer en zus, Felix en Fanny Mendelssohn in de Noorderkerk. Ook Lieder ohne Worte, dat  Felix schreef tussen 1832 en 1845, staat op het programma. Speciaal voor dit concert stellen wij onze Graf 1836 uit de Geelvinck collectie  graag aan de Noorderkerk ter beschikking.

Olga Pashchenko in de depotlocatie van Museum Geelvinck, catacomben van de Posthoornkerk Amsterdam, foto Yat Ho Tsan

Uit de Nieuwsbrief van de Noorderkerk:

Pianiste Olga Pashchenko speelt op 2 april haar eerste Signature concert: Fanny & Felix, een eerbetoon aan Fanny Mendelssohn, de ‘zus van’.

Fanny is de oudste telg uit de familie Mendelssohn-Bartholdy en werd in 1805 in Hamburg geboren. Net als haar ruim drie jaar jongere broer Felix was zij een buitengewoon begaafd kind. Al op 13-jarige leeftijd kon zij uit het blote hoofd een deel van Bachs 24 preludes spelen. In de negentiende eeuw was zij als vrouw echter uitgesloten van een carrière als componist. Dat terwijl de kwaliteit van haar werk regelmatig dat van haar broer Felix overtrof. 

Olga bespeelt de bijzondere Weense Graf pianoforte uit ca.1836, die museum Geelvinck speciaal voor deze gelegenheid aan ons uitleent. Deze pianoforte is gemaakt door Conrad Graf. Zijn instrumenten werden destijds bespeeld door onder anderen Beethoven, Chopin en Clara Schumann.

Graf fortepiano vleugel 1836, zoals hij tot voor kort stond in de kerkzaal van het Luther Museum Amsterdam

Lieder Ohne Worte

Olga Paschenko laat in de Lieder ohne Worte de muziek voor zichzelf spreken. Ze vindt het de hoogste tijd om Fanny Mendelssohn het voetstuk te geven dat zij verdient. Ze doet dat op deze bijzondere fortepiano uit 1836. Kom luisteren, zaterdag 2 april om 14.00 uur in de Noorderkerk!

Kaartjes bestellen: klik HIER

23 maart 2022

Hommage aan levenskunstenaar Roelof Lenten – Finissage van Kunstgalerij Lenten, Epse 9 & 10 april 2022

40 jaar lang heeft ‘Nederlands fraaiste kunstcentrum, KunstGalerij Lenten de wereld mooier gemaakt met KUNST, die, zoals initiator Roelof Lenten in 1982 schrijft, ‘goed is voor welzijn, gezondheid, milieu, emancipatie, onderwijs, verkeer, woningbouw, ruimtelijke ordening, communicatie, financiën en goede kontacten’. Nu brengt Gerda Havertong met een grootse Finissage een Hommage aan haar Roelof, waarvoor zij u allen uitnodigt om op 9 en 10 april te komen kijken in Epse. Wees welkom en laat U verrassen 

Gerda Havertong: schrijft:

‘Vergezeld van dank voor uw troostrijke woorden bij het verscheiden van onze lieve, levenslustige Roelof op 3 mei 2021, wordt u uitgenodigd voor de Finissage van zijn Levenswerk. Het Eerbetoon aan deze zo originele levenskunstenaar is op zaterdag 9 en zondag 10 april 2022 van 11.00 uur tot 17.00 uur. De Grote – en Laatste Finale van ons aller vermaarde KunstGalerij Lenten behelst de verkoopexpositie van: Bronzen binnen-en buitenbeelden, Schilderijen, Murano Glas Sculpturen, Art Deco stukken en ook nog een schitterende verzameling Art Deco Porseleinen sensatie, van bekende en onbekende Kunstenaars. Sla uw slag en breng daarmee voor de laatste maal een Ode aan mijn erudiete Roelof Lenten!’

Gerda Lenten – Havertong,
Zuléma Gilliot van Gimst en gezin,
Reinhout Lenten en gezin 

artistieke impressie van de locatie van KunstGalerij Lenten in Epse

KUNSTGALERIJ LENTEN
Adres: Kletterstraat 25 – 29 // 7214 DP // EPSE. Graag RSVP: galenten05@gmail.com.  Een deel van de opbrengst gaat naar Stichting Wiesje – Zorg voor mensen met dementie in Suriname.

Roelof Lenten en Gerda Lenten-Havertong, De Stentor 28 maart 2022

Eerste advertentie, waarin Roelof Lenten de vestiging van KunstGalerij Lenten in Epse aankondigde in mei 1982

Artwork: Evita Tjon a Ten

16 maart 2022

Bescherming gedigitaliseerd cultureel erfgoed in Oekraïne

Alles van waarde is weerloos. Toen bekend werd, dat Poetin opdracht had gegeven Oekraïne militair binnen te vallen, rees niet alleen grote bezorgdheid over menselijk leed, maar ook over het lot van cultureel erfgoed in Oekraïne. Dit bleek helaas terecht getuige diverse berichten over musea, bibliotheken, archieven, kerken, monumenten en ander gebouwd erfgoed, die inmiddels zwaar te lijden hebben gehad of zelfs volledig in puin zijn geschoten. Behalve door op alle handen wijze druk te zetten op het Kremlin in Moskou, leek op afstand daar weinig tegen te doen. Of toch wel?!

SUCHO
Vorige week meldden wij al (zie No War) betrokken te zijn bij Saving Ukraine Cultural Heritage Online / SUCHO. Deze actie, internationaal opgezet door een informele groep erfgoedprofessionals en internettechneuten, tracht zoveel mogelijk digitale databestanden en andere content over cultureel erfgoed, die op servers in Oekraïne staat, te kopiëren op beveiligde servers in West-Europa. Het doel is back-up op te bouwen voor het geval de servers in Oekraïne ten prooi vallen aan het oorlogsgeweld. Op basis van deze gegevens kunnen in de strijd beschadigde of verloren gegane objecten, archiefmateriaal of gebouwen – althans virtueel – voortleven en zo mogelijk gereconstrueerd worden. Binnen de netwerken van onder meer ICOMOS, ICOM, IFLA, Europeana, BlueShield enz. is deze actie uitgezet. Vrijwilligers van over de hele wereld – ook vanuit ons museum – zetten zich in om op deze wijze – onder meer met steun van het Prins Claus Fonds – een bijdrage te leveren aan de bescherming van cultureel erfgoed in Oekraïne.

Lees meer: Volunteers Unite to Archive Ukrainian Cultural Heritage

Vrijwilligers gezocht
Heeft u belangstelling zich hiervoor in te zetten, beheerst u het Oekraïens en/of Russisch en heeft u digitale vingervlugheid, meld u dan aan als vrijwilliger!

Culturele banden met Oekraïne, Rusland en Witrusland in stand houden
De oorlog in Oekraïne is georkestreerd door het Poetin-regime. Laat de cultuur hiervan niet de dupe worden. De Oekraïense, net zo goed als de Russische – en Belarussische – cultuur vormen alle een integraal onderdeel van onze Europese identiteit. We mogen de dragers van deze cultuur – musici, componisten, kunstenaars, schrijvers enz. – juist nu niet in de steek laten: zij, evenals wetenschappers en erfgoedprofessionals van musea, bibliotheken, archieven, historische gebouwen enz., in al deze drie landen staan onder grote druk. Sommige zijn reeds gevlucht, maar vele anderen trachten onder deze moeilijke omstandigheden van oorlog en onderdrukking er het beste van te maken. Wij moeten hen blijven steunen, ongeacht zij geworteld zijn in Oekraïne, Belarus of Rusland. Door juist nu de persoonlijke banden met hen warm te houden, kunnen we een bijdrage leveren aan het behoud van cultureel erfgoed en daarmee onze gezamenlijke Europese identiteit. Laten wij op deze wijze ons steentje bijdragen aan het behoud van cultuur voor volgende generaties, het helen van geestelijk leed en het herstel van de vrede.