‘Pas de Deux’ met pianoduo Polina Kulikova en Ekaterina Zhemaitis

3 feb 2024, 19.30
Pianola Museum, Amsterdam
image0

“It was an age of miracles, it was an age of art, it was an age of extremes and an age of satire”.
Francis Scott Fitzgerald

Pianoduo Polina Kulikova – Ekaterina Zhemaitis werd geformeerd in 2014 tijdens de kamermuziekstudio van Alexander Bonduryansky, Maxim Puryzhinsky en Natalia Rubinstein aan het Staats Tchaikovsky Conservatorium te Moskou. Sindsdien namen zij deel aan talrijke competities over de hele wereld en hebben vele prijzen gewonnen. 

Tijdens het concert zullen de pianistes niet alleen spelen maar ook vertellen over de muziek. Ze willen de grenzen tussen alle bezoekers opheffen, volwassenen en kinderen, of je nu veel van muziek afweet of niet, zodat iedereen zich enthousiast en geinspireerd voelt en wordt meegenomen in het verhaal en in de muziek.

Het concert is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. 

Toegang 25 euro, Stadspas 22,50, Studenten en kinderen 10 euro


PROGRAMMA

Samuel Barber, Souvenirs voor piano quatremains
Igor Stravinsky, Sacre du Printemps voor twee piano’s

Souvenirs van de Amerikaanse componist Samuel Barber en de Sacre du Printemps van de Russische componist Igor Stravinsky zijn gecomponeerd voor het ballet, beide ontstaan in de 20ste eeuw en door de componisten geschreven voor piano quatremains. Zo stonden de componisten voor een grote uitdaging. Het tot leven brengen van orkestrale werken in alle klankkleuren, het creëren van een sterke artistieke impressie die voortkomt uit de synthese van literatuur, beeldende kunst, dans door middel van muziek. 

Souvenirs is een suite van 6 dansen, een hommage aan de ‘lichte muziek’ uit de vroege 20ste eeuw, oorspronkelijk bedoeld voor de huiselijke omgeving. Samuel Barber schreef het met enorme inventiviteit en bekwaamheid, nostalgisch verwijzend naar de ‘roaring twenties’. Zelf schreef hij over deze suite: “… de suite bestaat uit een wals, schotse dans, pas de deux, two step, tango en galop. Het verplaatst je naar de setting van de Palm Court van het Hotel Plaza in New York, rond 1914, de tijd van de eerste tango’s. Souvenirs, herinnerd met affectie, met geamuseerde tederheid”.

De Sacre du Printemps is één van de meest innovatieve balletten van de 20ste eeuw. In 1913 geschreven voor Sergei Diaghilev’s Russische seizoen in Parijs, werd het ballet het gesprek van de dag. Bij de première was het publiek woedend en beledigd door de muziek en de plot, maar later was men idolaat over het ballet. Igor Stravinsky schreef over het idee achter de partituur: “Geheel onverwacht verscheen een beeld van een heidens ritueel  voor mijn geestesoog. Oudere wijzen zitten in een kring en kijken naar de doodsdans van een meisje dat ze aan de god van de lente gaan offeren om in de gunst te komen. Dit werd het thema van de Sacre du Printemps. De partituur heeft talrijke noviteiten voor die tijd, zoals experiment met tonaliteit, metrum, ritme, spanning en dissonantie. Analytici zien veel verwijzingen naar Russische volksmuziek. De Sacre wordt beschouwd als een van de eerste modernistische werken, heeft veel leidende componisten beïnvloed en is één van de meest opgenomen werken binnen het klassieke repertoire.




Locatie

image0

Pianola Museum

Westerstraat 106
1015 MN Amsterdam
Meer informatie
3 feb 2024, 19.30
Pianola Museum, Amsterdam

Overzicht