Winteravonden a’d Amstel: Festival ‘In Volle Vlucht’, 10-18 december 2022

Gepubliceerd op: 7 december 2022

In volle vlucht | 10 jaar Winteravonden

Deze decembermaand jubileert het Festival Winteravonden aan de Amstel, met als festivaltitel van deze 10de editie, ‘In Volle Vlucht’, van zaterdag 10 t/m zondag 18 december. Bekijk hier het programma.

In volle vlucht wordt muzikaal een mooi jubileum, tegen een dreigende achtergrond. Het programma is een ‘reis’ met componisten die ooit hun land moesten verlaten. De een vluchtte voor strijdende partijen, de ander zocht artistieke vrijheid. De musici uit o.a. Rusland, Oekraïne, Georgië en Oezbekistan laten horen dat muziek zo overkoepelend is dat het zich niets van grenzen en politiek aantrekt.

vlnr: Olga Pashchenko, Anna Azernikova en Maria Milstein, foto Anastasia Khomenko 

Initiator, organisator, programmeur en als musicus mede-deelnemer aan het festival, sopraan Anna Azernikova, schrijft: ‘Voor ons openingsconcert hebben we in de van oorsprong Oekraïense Alexander Gavrylyuk een prachtige meesterpianist gevonden. Een concertbezoek meer dan waard, net als Alexei Ljoebimov die al evenzeer behoort tot onze gasten van wereldallure.

De namen van Maria Milstein en Anna Fedorova behoeven in Nederland nauwelijks nog een introductie evenals Olga Pashchenko, Dana Zemtsov, Ekaterina Levental, Ketevan Roinishvili, Ella van Poucke, Helena Basilova en Lidy Blijdorp.

Frank Groothof zet met Schilderijen van een tentoonstelling van Moessorgsky zijn succesvolle reeks familievoorstellingen voort.

Kijk voor het volledige programma en tickets op: winteravondenaandeamstel.nl.

We zien ernaar uit jullie weer live te ontmoeten in de Hermitage en onze andere mooie locaties in de Amsterdamse binnenstad!’

Front van Museum Hermitage aan de Amstel in wintertooi

Winteravonden met sfeervolle kamermuziek, net als in Moskou

door Erik Voermans – Parool (06-12-2018)

In de winter van 1981 begon de Russische pianist Svjatoslav Richter een muziekfestival in het Moskouse Poesjkin Museum dat hij Decemberavonden doopte.

Dat vond Anna Azernikova, zangeres en koordirigent, opgeleid in Moskou en Amsterdam, zo’n inspirerend idee, dat ze besloot iets soortgelijks te doen in de Amsterdamse Hermitage. Ze noemde haar festival Winteravonden aan de Amstel – sfeervoller kun je het niet verzinnen. Lees de rest van artikel door Eric Vloeimans in het Parool van 6 december 2018 hier.

Museum Geelvinck & Winteravonden a/d Amstel

Vanaf de start is Museum Geelvinck bij Winteravonden aan de Amstel betrokken. Zo ook in deze 10de editie participeert Museum Geelvinck in Winteravonden aan de Amstel, meer specifiek, in de Posthoornkerk aan de Haarlemmerstraat, op 14 december om 20.15h.

Tijdens dit concert ‘In de Salon van Vielgorski‘ staat de Conrad Graf fortepianovleugel uit ca 1836 centraal, in bruikleen van de Geelvinck Collectie en bespeeld door Olga Pashchenko. Tickets: hier

Olga Pashchenko, foto Yat Ho-Tsang

Uitvoerenden:

Olga Pashchenko (fortepiano Graf ca 1836, Geelvinck coll. )
Joseph Puglia (viool) 
Emlyn Stam (altviool) 
Viola de Hoog (cello)
Margaret Urquhart (contrabas)
Anna Azernikova (sopraan)

Programma:

Alexander Aljabjev (1787-1851) / Michail Glinka (1804-1857)
Variaties op De Nachtegaal, voor piano

Michail Glinka (1804-1857)
Selectie uit Liederen

Johann Nepomuk Hummel (1778-1837)
Pianokwintet in Es, op.87

Pauze

Franz Schubert (1797-1828)

Pianokwintet in A, D.667 (‘Forellenkwintet’)


In de Salon van Vielgorski

Europa, eerste helft van de negentiende eeuw. Muziekliefhebbers komen in huizen van de aristocratie en burgerij naar ‘muzieksalons’ om samen met familie en vrienden te musiceren. Of om een privé-uitvoering van een doorreizende beroemdheid bij te wonen.

Elke Europese hoofdstad had destijds zo zijn adressen. Een van de meest invloedrijke muzieksalons van Sint-Petersburg was die van de gebroeders Vielgorski: Michail (1788-1856) en Matvej (1794-1866). Hier moest je zijn als je Glinka, Liszt, Schumann, Meyerbeer, Verdi, Berlioz of Wagner wilde ontmoeten in een informele sfeer.

Michail Glinka was een graag geziene gast bij de gebroeders Vielgorski. Hij had een mooie stem en was altijd bereid om voor te spelen uit zijn bundel met ‘34 stukken voor zang en piano’. Deze romantische, melodieuze en weemoedige liederen behoren nog altijd tot de meest gezongen romancen uit het 19-eeuwse Russische liedrepertoire.

Een andere favoriet uit die tijd is De Nachtegaal (1825) van Alexander Aljabjev. Dit gevoelige lied werd graag gezongen door onder anderen Henriette Sontag, Adeline Patti en Pauline Viardot. Elk van deze beroemde zangeressen voegde een eigen virtuoze cadens toe met tot de verbeelding sprekende coloratuur-passages. In 1833 componeerde Glinka zijn Variaties op ‘De Nachtegaal’ in Berlijn (waar hij lessen in contrapunt en harmonie volgde bij Siegfried Dehn).

Halsbrekende virtuoze passages waren ook de specialiteit van Johann Nepomuk Hummel. Deze gerenommeerde Oostenrijkse pianist componeerde vooral voor zijn eigen recitals, een uitgelezen kans om zijn technische mogelijkheden te demonstreren. De piano speelt zelfs de hoofdrol in Hummels kamermuziek, zoals het Pianokwintet uit 1802.

Franz Schubert gebruikte dit kwintet als studiemateriaal toen hij aan zijn beroemde Forellenkwintet werkte. De opmerkelijke titel komt van Schuberts lied Die Forelle, dat in het vierde deel opnieuw wordt gebruikt. Het kwintet klonk tijdens de populaire, drukbezochte soirées in muzieksalons van Schuberts vrienden uit die periode. Deze Schubertiades waren de voorlopers van festivals en concertseries rond Schuberts muziek zoals die hedentendage nog georganiseerd worden, overal ter wereld.

Interieur met gebrandschilderde ramen in de Posthoornkerk

Overzicht