‘With Love from South-East’ in zinderende Grote Zaal Concertgebouw, 5 juni 2022

Gepubliceerd op: 27 juni 2022

Op een dag na één jaar geleden, organiseerde Museum Geelvinck op 4 juni 2021 een internationaal, online panelgesprek met musici van kleur, vakgenoten uit de wereld van de oude en klassieke muziek, over de  ondervertegenwoordiging van musici van kleur op deze podia.

Met vreugde konden we op 5 juni 2022 vaststellen, dat het Concertgebouw wel degelijk zich inspant een veelkleurig podium te bieden en dito publiek weet te trekken. Afgaande op de enthousiaste reacties van het publiek en woordvoerders van het Concertgebouw, kunnen we er wel vanuit gaan dat dit niet bij een eenmalige gebeurtenis zal blijven.

Orville Breeveld, gitaar èn initiatiefnemer van ‘With Love from South East’, foto Ilyas Gün

‘With Love from South-EastUitzending 1 juli 2022 om 22h op NPO 3

Op vrijdagavond 1 juli zendt de NTR de registratie van deze memorabele avond uit op NPO 3. Mis het niet!

Interview met Jet Bussemaker: ‘Alle soorten bezoekers zijn nodig’

Op 27 juni verscheen een boeiend interview door Stefan Sanders met vm minister Jet Bussemaker ‘Alle soorten bezoekers zijn nodig’ Afl. 6 in de serie ‘Van exclusief naar inclusief’:

Jet Busemaker in Concertgebouw, foto Marie-Louise Hodge

Het Concertgebouw wil iedereen verwelkomen. Maar niet iedereen voelt zich welkom in Het Concertgebouw. Dat is een ongemakkelijke waarheid. Welke kansen zijn er om Het Concertgebouw en de wereld van de klassieke muziek meer inclusief te maken? Journalist en schrijver Stephan Sanders legt in deze maandelijkse interviewreeks de vraag voor aan uiteenlopende prominenten. Het levert waardevolle verhalen op. Soms ontroerend, soms pijnlijk, maar altijd verhelderend en recht uit het hart. In deze zesde aflevering hoogleraar en oud-minister Jet Bussemaker. ‘Ook het vaste publiek fleurt ervan op als ze nieuwe mensen zien, weer eens een andere programmering mogen volgen.’ Lees het hele artikel hier (bron: Concertgebouw in samenwerking met De Groene)

Museum Geelvinck lanceert ‘Beethoven is Black’ in 2021

Musea beogen met hun publieksactiviteiten een eye-opener te zijn tot nieuwe perspectieven. Met ‘Beethoven is Black’ willen wij ons publiek aanzetten tot bewustwording over de verschillende gezichtspunten hoe je naar klassieke muziek kijkt vanuit het perspectief van musici van kleur. We streven er naar hiermee ons steentje bij te dragen aan het vergroten van diversiteit en inclusie in de muzieksectoren, waarin ons museum actief is, en daarmee wellicht ook daarbuiten. Wij verwachten, dat uit de panelgesprekken voorbeelden van best practices naar voren zullen komen. In ieder geval agenderen wij hiermee de gedachtenwisseling over klassieke muziek vanuit het spectrum van diversiteit en inclusie. Lees meer

Na opname in concertserie ‘Beethoven = Black: ‘Maripepa Contreras, Ronald Snijders, Elizabeth Fadel en Gerda Havertong in Luther Museum Amsterdam, 29 november 2020

Panelsessie ‘ Beethoven is Black’, 4 juni 2021

Op 4 juni 2021 gingen op initiatief van Museum Geelvinck, onder leiding van Noraly Beyer, musici van kleur en vakgenoten uit de wereld van de klassieke en oude muziek uit binnen- en buitenland met elkaar in gesprek om te reflecteren over:

  1. Klassieke muziek als universele culturele waarde, of als representant van westers imperialisme en ‘white supremacy’.
    Hoe kijken musici van kleur naar klassieke muziek? Kunnen we klassieke muziek dekoloniseren?
  2. Welke ervaringen hebben musici van kleur in Nederland ondervonden, die hun opleiding en carrière structureel belemmerden?
    Hoe is de situatie in vergelijking met andere landen? Welke verbeterpunten en best practices kunnen we aandragen.

De keynote speaker was Chi-chi Nwanoku OBE, initiatiefneemster van Chineke!, het eerste klassieke orkest in Europa, dat voornamelijk bestaat uit musici van kleur.

De panelleden waren Ronald Snijders (Nederland / Suriname), James Oesi (Nederland / Zuid Afrika), Orville Breeveld (Nederland / Suriname), Patricia-Ann Neely (US, chair EMA IDEA Task Force), Luke Welch (Canada), Yi-heng Yang (US) en Brandon Keith Brown (Germany / US).

Door middel van Zoom kon het publiek real-time deze publieksactiviteit online volgen en via de chat meepraten. Hiervan is uitgebreid gebruik gemaakt: van Japan en Rusland tot en met Toronto en Californië.

U kunt de volledige panelsessie terugkijken op YouTube. Klik op de knop hieronder.Bekijk complete registratie panelsessie

Overzicht