Onze Hondecoeter naar het Catharijneconvent Gepubliceerd op: 5 februari 2014 De Rode Kamer zal het zes maanden zonder het monumentale schilderij van Gilles D’Hondecoeter moeten doen. Het tafereeltje in de linkeronderhoek, ‘Jezus geneest de blinde’ en mogelijk geschilderd door David Vinckboons (1576 – 1632), is daar debet aan. Met ‘Thuis in de Bijbel, Oude Meesters – Grote Verhalen’ belicht het Catharijneconvent tussen 8 februari en 10 augustus, hoe bijbelse verhalen ingebed zijn in de kunst en cultuur van de Lage Landen. De tentoonstelling in Museum Catharijneconvent ‘Thuis in de Bijbel, Oude Meesters – Grote Verhalen’ loopt van 08 februari 2014 – 10 augustus 2014 en wordt in samenwerking met het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) gepresenteerd. Het NBG en Museum Catharijneconvent zetten zich samen in om het rijke erfgoed van de grote verhalen door te geven. Grote verhalen in de Lage Landen Thuis in de Bijbel laat zien hoe bijbelse verhalen ingebed zijn in de kunst en cultuur van de Lage Landen. Als geen ander gebruiken kunstenaars als Jan Steen en Pieter Aertsen hun vertrouwde omgeving voor het weergeven van deze grote verhalen. De tentoonstelling brengt een unieke combinatie van prachtige bijbelverhalen verbeeld in een alledaags decor, zoals de Verloren Zoon in een eigentijdse kroeg, de Emmaüsgangers op reis door een Hollands landschap en Jezus op bezoek bij Marta en Maria in een zeventiende-eeuwse keuken. Hollands decor Kunstenaars uit de Lage Landen gebruiken in de zestiende en zeventiende eeuw als geen ander de eigen omgeving als decor voor het weergeven van bijbelse geschiedenissen. De Hollandse en Vlaamse meesters schilderen ‘naer het leven’. Bekende geschiedenissen spelen zich niet af in verre warme streken, maar in gewone dorpen en steden in de Lage Landen, herkenbaar voor de toeschouwer. Kerken, kroegen en keukens vormen het decor voor bekende bijbelse figuren als Jakob en Esau of Lazarus. Behalve een verbeelding van de bijbelse geschiedenissen geven deze schilderijen ook een indruk van de rijkdom en pracht, maar ook de grofheid en armoede, van het leven in de Nederlanden. De Bijbel dichtbij Abraham en Sara, Isaak en Rebekka, Jozef en zijn jaloerse broers, het zijn geschiedenissen vol romantiek, spanning en emotie. Mensen omringen zich graag met deze verhalen. Bijbelse helden en heldinnen fungeren vaak als voorbeeld. Daarom komen zij niet alleen voor in spectaculair geïllustreerde bijbels en op kostbare schilderijen, maar ook op gebruiksvoorwerpen. Tabaksdozen, wiegen, kasten: de verhalen uit de bijbel zijn altijd dicht bij mensen. Zelfs in portretten: opdrachtgevers laten zich portretteren als bijbelfiguur, soms ook in hun eigen woonplaats. Zo spelen niet alleen de Lage Landen, maar ook de inwoners ervan een rol in weergaven van bijbelverhalen, mensen zijn letterlijk ‘thuis in de Bijbel’.