Met de Friends of the Square Piano naar Finchcocks Gepubliceerd op: 16 mei 2014 Zaterdag 9 mei maakten we de jaarlijkse bijeeenkomst van de Friends of the Square Piano mee op het beeldschoon gelegen Finchcocks in Kent (Engeland). De ‘Salon de la Haye’ bracht ‘Café Haydn – Tea with Jane’, dat eerder ook bij ons te horen was. Op deze reis hebben wij de conservatoren van diverse belangrijke muziekinstrumentencollecties bezocht, zoals de Royal Academy of Music en het Royal College of Music in Londen, de Bate Collection in Oxford, als ook Fenton House en het Horniman Museum. Uit dit netwerk ontwikkelen zich nu samenwerkingsverbanden. Finchcocks In het verleden hadden wij reeds een goede band met het Finchcocks Museum ontwikkeld. Dit museum is vooral gericht op historische klavecimbels en pianofortes. Het werkt nauw samen met John Broadwood & Sons en met de Friends of the Square Piano. Al sedert de eerste editie van ons Geelvinck Festival heeft het Finchcocks Museum ons hierin gesteund. Symposium Tafelpiano’s Het symposium op Finchcocks gaf verschillende nieuwe inzichten. Zo gaf Thomas Strange een bijzonder interessant exposé over de ontwikkeling van de Amerikaanse tafelpiano. Olaf van Hees gaf de lezing “The Sound of Silence” over het toegenomen geluid in de huidige maatschappij en brak een lans voor de historische uitvoeringspraktijk waarbij de tafelpiano met gesloten klep wordt bespeeld. Alistair Laurence, directeur van John Broadwood & Sons, gaf een exposé over het stemmen twee eeuwen geleden. Fortepianiste Martyna Kazmierczak sprak over haar ervaring als musicus met historische muziekinstrumenten en gaf daarbij voorbeelden van interpretaties van composities op verschillende soorten instrumenten. Nieuw elan In en rond Londen hebben we diverse conservatoren gesproken en hun collecties bewonderd. Bij drie collecties is recent een nieuwe conservator benoemd, waarvan overigens twee goede bekenden van ons zijn, en dat brengt een nieuw elan. Bij het Horniman Museum toonde Mimi Waitzman ons haar nieuwe vaste opstelling met historische piano’s “At Home with Music”, die veel publieke aandacht heeft gekregen. Enkele dagen eerder was een nieuwe vaste opstelling open gegaan bij de Royal College of Music en de nieuwe conservator aldaar, Gabriele Rossi Rognoni, besprak met ons zijn verdere plannen. Deze collectie is, net als die van de Royal Academy of Music en de Bate Collection, een werkende collectie in de zin dat conservatoriumstudenten op (een deel van) de instrumenten kan spelen. Oliver Sandig is begin dit jaar begonnen als de nieuwe conservator van de Royal Academy of Music en ook hij heeft vernieuwende plannen. De conservator van de Bate Collection in Oxford is al een oude rot in het vak en gaf ons veel praktische aanwijzingen. Bij de Benton Fletcher Collectie in Fenton House – een door de Trust beheerd huismuseum in Hampstead (een oud voorstadje van Londen) in een voormalig landhuis gebouwd in het zelfde jaar als het Geelvinck Hinlopen Huis – wordt de komende maanden een nieuwe directeur benoemd en ook daar zijn de verwachtingen positief. Netwerk Met alle zes genoemde musea zullen wij in de komende maanden nadere samenwerking in de zin van kennisuitwisseling opzetten. Eerder dit jaar hebben wij ook al de eerste aanzet gemaakt voor samenwerking met de Ad Libitum Collectie (dat ook de archieven van Erard – Pleyel beheert) en de conservator van de muziekcollectie van Palais Lascaris in Nice, alsook met de conservator van de belangrijke muziekinstrumentencollectie van het Germanisches National Museum in Neurenberg. In de aflopen jaren groeit op deze manier ons internationale netwerk gestadig. Colt Collection Op onze reis hebben wij tevens de Colt Collection bezocht, met ruim 120 – meest bespeelbare – pianofortes en klavecimbels van zeer hoge kwaliteit, een van de belangrijkste ter wereld. Het geeft een bevoorrecht gevoel als je door deze uitzonderlijke collectie mag lopen en de instrumenten ook mag aanraken. De weduwe Colt is inmiddels 99 jaar en het is de vraag wat de toekomst van deze collectie zal zijn. Intrigerende tentoonstellingen Ook bezochten wij nog verschillende andere intrigerende tentoonstellingen, ondermeer in het juist heropende Tate Britain en de spraakmakende tentoonstelling “Comics Unmasked” in de British Library. En zo spraken wij ook uitgebreid over de wederzijdse ervaringen met het Garden Museum, een van Londens meest aan de weg timmerende kleinere musea (dat ook volledig gedragen wordt door een enthusiast vrijwilligers team). Deze Engeland reis vormde daarmee een waardevolle aanvulling op ons bezoek, afgelopen april, aan Villeneuve les Avignon, waar wij in een eerder bericht over schreven.