Miranda van Kralingen met Geelvinck instrument

Gepubliceerd op: 22 september 2014

De Stentor van maandag 22 september maakt er melding van: afgelopen weekend gaf sopraan en zangpedagoge Miranda van Kralingen masterclasses in Huis de Oldenhof in Vollenhove / Ov., met begeleiding door een instrument uit de collectie van Museum Geelvinck: een Belehradek vroegmoderne vleugel met Weens mechaniek (*). De Oldenhof is hiermee nu ook toegevoegd aan het groeiende netwerk van locaties met een historisch instrument.

 

Zo staat er al een instrument op Huis Schouwenburg bij ’t Harde / Gld., waar op 17 oktober in het kader van ons Geelvinck Fortepiano Festival, maestro Willem Brons en zijn briljante leerlinge Wakana Shimuzu optreden. Ook op Kasteel Heeswijk bij Tilburg staan nu twee instrumenten en ook daar vindt een festival-concert plaats door Michael Tsalka. Binnenkort wordt Huis Leyduin aan deze lijst toegevoegd.

 

De Stentor, 22 september 2014:

VOLLENHOVE | RECENSIE – Het is tweede dagen hard werken geweest voor de studenten klassieke zang. Van alle windstreken zijn ze naar Vollenhove gekomen om door zangpedagoge Miranda van Kralingen te worden gecoacht. Deelname aan een masterclass van diva Miranda van Kralingen is een voorrecht, maar vereist een gedisciplineerde, vakmatige instelling.

In de Oldenhof is ze inmiddels een vertrouwd gezicht geworden voor gastvrouw en gedreven organisator van de masterclass: musicologe Tine Nouwen. Faure werd min of meer de samenbindende factor tijdens het slotconcert in de intieme ‘huiskamer’ van de Oldenhof.

Roele Kok begeleidde de zangeressen op een historisch Weens instrument. Deze originele Belahradek vleugel, een vroegmoderne vleugel als opvolger van de fortepiano, is tijdelijk in bruikleen gegeven door het Museum Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam. Roele maakte indruk door ook zelf zijn zangkwaliteiten voor het voetlicht te brengen. Uit het lied ‘Adieu’ van Faure bleek een warm timbre en invoelende voordracht. Na zijn pianostudie begon hij met klassieke zang aan het Gronings Conservatorium. Een ideale combinatie, deze pianist die zich de techniek van het zingen van kunstliederen eigen heeft gemaakt. Paula Stemkens had moeite haar zenuwen in bedwang te houden in Mozarts veeleisende aria ‘Bester Jüngling’. In de betoverende harmonieën van Debussy liet ze haar stem kleuren door de fraaie toonzetting in L’ombre des arbres en Spleen. Veerle Sanders ontroerde in het verstilde lied dat Richard Strauss als huwelijksgeschenk schreef met: ‘Und morgen wird die Sonne wieder scheinen’. Zoë Hemmes pakt stevig uit met Mozarts ondeugende aria uit Le Nozze: Deh viene, non tardar. Tijdens het concert werd moeiteloos en spontaan contact gemaakt met het publiek. Het is een van de motto’s tijdens deze masterclass: ondanks je kwetsbaarheid tijdens het zingen, wees trots op jezelf, voer geen kunstje op, breng de troostende werking van muziek over op de luisteraar. De jongste kandidaat, Roza Herwig, liet zich in de aria ‘Ah crudel’ van Haydn, begeleiden door orkestleden van het Britten Jeugd Strijkorkest. Dit inmiddels befaamde jeugdorkest o.l.v. Loes Visser won de eerste prijs in de categorie jeugdorkesten, afgelopen zomer tijdens het internationaal festival in Wenen. Roza is eerst violist in dit orkest en bleek ook nog eens over een weldadige en overtuigende sopraanstem te beschikken.

Lentepodium biedt in den Oldenhof een podium voor gerijpt en jong talent. Bij Miranda van Kralingen zijn ze in goede handen.

Vollenhove, de Oldenhof, zondag 21 september: slotconcert masterclass klassieke zang Miranda van Kralingen, deelnemers: Roele Kok (pianist, bariton), Paula Stemkens (sopraan), Veerle Sanders (sopraan), Zoë Hemmes (sopraan ), Roza Herwig (viool, sopraan) en leden van het Britten Jeugd Strijkorkest.

Vier Sterren

@ de Stentor, maandag 22 september 2014

 

(*) Franz Belehradek uit Wenen was de bouwer van deze vroegmoderne piano met Weens mechaniek. Het is daarom een lichtspelende piano, die bij uitstek geschikt is voor laat-negentiende eeuws repertoire.

Overzicht