Laatste Geelvinck Salon in GHH – 20 december

Gepubliceerd op: 25 december 2015

De zaal is leeg, de klep is dicht, de muziek heeft geklonken, de melodie is nu een herinnering. Willem Brons speelde een intiem en ontroerend mooi pianorecital met Bach, Mozart, Schumann en Schubert op de Erardvleugel van Romain d’Ansembourg. Het Geelvinck Hinlopen Huis is nu gesloten en gaat een nieuwe toekomst tegemoet. Museum Geelvinck slaat zijn vleugels uit naar andere locaties en hoopt u daar weer met muziek welkom te kunnen heten. Lees  hieronder de recensie van Wenneke Savenije, recensente van o.a. Pianowereld.

 

Laatste concerten in Museum Geelvinck

Het is bijna niet te geloven, maar het schitterende Museum Geelvinck Hinlopen huis, het fraai gerestaureerde 17e eeuwse regentenhuis aan de Amsterdamse Herengracht 518 met het koetshuis aan de Keizergracht en daar tussenin een weelderige stadstuin, heeft op maandag 21 december haar deuren moeten sluiten en is niet langer toegankelijk voor het publiek, dat zich er dagelijks kwam laven aan de glorie van vervlogen tijden. Onlangs nog klonken er de mooiste concerten op oude forte-piano’s en vleugels in het kader van het Geelvinck Fortepiano Festival, dat door de beheerders Jurn Buisman en zijn vrouw Dunya Verwey al jaren met succes wordt georganiseerd.

Maar afgelopen zondag, op 20 december 2015, klonk voor het laatst muziek in deze historische locatie, die het in elk opzicht verdiende om behouden te blijven als cultureel erfgoed, niet alleen voor muziekliefhebbers maar voor iedereen die in het leven, de kunst en schoonheid van weleer geinteresseerd is, waaronder vele toeristen. Er is in zoverre geen reden tot paniek over alweer een onherstelbare aanslag op het culutrele erfgoed, omdat het bijzondere echtpaar Buisman, dat in het Geelvinck ook de zogenaamde Sweelinck Collectie beheert (ruim honderd historische tafelpiano’s, fortepiano’s, lyra’s en vroeg-Weense en andere vleugels), niet van plan is om te stoppen met alle activieteiten. Want na ruim een kwart eeuw verhuist Museum Geelvinck, door omstandigheden daartoe genoodzaakt, naar nieuwe locaties.

Vanaf voorjaar 2017 zal een belangrijk deel van de collectie, waaronder veel instrumenten, te zien zijn in het Geelvinck MuziekMuseum in Zutphen. Een ander deel van de veelal nog te restaureren instrumenten is verhuisd naar de Posthoornkerk aan de Haarlemmerstraat, waar het komende jaar ook concerten zullen worden georganiseerd. Sommige oude piano’s zijn uitgezet op historische locaties door het hele land en er zijn ook nog een aantal instrumenten opgeslagen in Putten. Momenteel voert het museum gesprekken over een nieuwe locatie in de Amsterdamse grachtengordel, waarbij met name wordt gedacht aan het Huis met de Hoofden.

De allerlaatste muziekzondag in Museum Geelvinck begon met een Advents koffieconcert met ‘Kings Carols’, enthousiast en aanstekelijk gezongen door vier zangers van de Nationale Opera –Oleksandra Lenyshin (sopraan), Marieke Reuten (alt), Francois Soons (tenor), Ian Spencer (bas), begeleid op een ‘Steinweg Nachfolger, Braunschweig 1880 – voorafgaand aan hun vertolking van Wagners’ Lohengrin in het Concertgebouw. ‘Zingen, dat is je ziel openzetten. Je gevoelens omzetten in klank’, zo staat er te lezen in het dubbeldikke kerstnummer van Vrij Nederland, dat (alweer zo’n voorbeeld van culturele kaalslag) vanaf januari 2016 van een weekblad overgaat in een maandblad. Aan die gedachte gaven de zangers met volledige inzet en fraaie stemmen inhoud. Het was zo’n ouderwets ’Gemütlich’ kerstconcert, dat het publiek spontaan mee ging zingen. Als er meer gezongen zou worden was er vast minder ellende op de wereld, luidde de conclusie aan het eind van het Advents concert. Want samen zingen maakt blij en verbroederd, zoals Beethoven ook al uitdrukte in zijn Negende Symfonie.

Later die dag speelde pianist Willem Brons het allerlaatste concert in het Geelvinck Museum op een rechtbesnaarde vleugel van Erard, Parijs 1892, waarmee hij tevens muziekliefhebber en maecenas Romain d’Ansembourg herdacht, die veel voor het Geelvinck Museum en de Sweelinck Collectie heeft betekend. De altijd integere en muzikale Brons speelde er met overgave en heilige toewijding werken op van Bach, Mozart, Schumann en Schubert, waarbij hij duidelijk wist te maken dat niet alleen Geelvinck maar ook al die prachtige oude instrumenten behouden moeten blijven om gekoesterd en bespeeld te worden.

Wenneke Savenije

Persbericht Museum Geelvinck verhuist!

Overzicht