Ovidius’ Metamorfoses in Tsjechië

Gepubliceerd op: 29 september 2017

Het mythisch-geschiedkundige magnum opus ‘Metamorfoses’ van de Romeinse dichter Ovidius is door de eeuwen heen een bron van inspiratie gebleven voor schrijvers, componisten en andere kunstenaars. Dante, Boccaccio, Chaucer en Shakespeare putten er uit, evenals schilders als Titiaan, Brueghel en de beeldhouwer Bernini. En ook in de muziek, zoals Lully en Dittersdorf.

 

Dat de Metamorfoses, waarin het hoofdthema is de mythische transformatie in nieuwe vormen (bijv. de god Apollo wil zijn lusten botvieren op de waternimf Dafne, die, om aan hem te ontkomen, verandert in een laurierstruik), eveneens een bron van inspiratie kon zijn voor tuinaanleg, toont de megalomane “bloementuin” (Barok) van het aartsbisschoppelijk paleis van Kremsler, het huidige Kromeriz in Moravië (Tsjechië). Dunya Verwey en Jurn Buisman waren daar afgelopen week voor de jaarlijkse bijeenkomst van ICOMOS-IFLA ISCCL (de internationale wetenschappelijke commissie voor cultuurlandschap, waaronder ook historische tuinen vallen, van het International Council of Monuments & Sites, beter bekend als de wereldorganisatie die adviseert en monitort ten aanzien van UNESCO Werelderfgoed). De tuinen en het kasteelpaleis zijn opgenomen op de UNESCO-lijst werelderfgoed en worden momenteel volledig in de oude glorie teruggebracht. De collectie, die deze aartsbisschoppen in eeuwen bijeen hebben gebracht wordt, naar eigen zeggen, alleen in weelde en omvang voorbij gestreefd door de collectie van het Vaticaan.

Opmerkelijk is de enorme bibliotheek, waarin zich ook originele werken van o.a. Mozart en Dittersdorf bevinden. En inderdaad eveneens, hoe kan het ook anders, de Ovidius Sonates van Carl Ditters von Dittersdorf (1793-1799), die gebaseerd zijn op de Metamorfoses. Voor ons een verrassing, want dit werk vormt het onderwerp van studie van prof. James Tibbles (Auckland University, Nieuw Zeeland). Samen met Michael Tsalka voerde James Tibbles dit werk van Ditterdorf uit in de door hem gereconstrueerde versie voor quatre-mains van de componist zelf op historische fortepiano tijdens de 5e editie van het Geelvinck Fortepiano Festival in 2015. Dit was de Nederlandse première en dat haalde toen de media (o.a. interview Opium op 4).

Heeft u die uitvoering gemist, geen nood, want James Tibbles komt opnieuw naar Nederland voor het komende Geelvinck Fortepiano Festival, dat 13 oktober van start gaat. Dit keer samen met zijn ravissante dochter, de sopraan Fiona Tibbles.

Zij treden op, samen met Michael Tsalka, op:

Bovendien spreekt en speelt James Tibbles (opnieuw samen met Michael Tsalka) tijdens het jaarlijkse symposium van het festival op zaterdag 21 oktober in het Geelvinck Muziek Museum Zutphen. De titel van zijn lecture-recital (vanzelfsprekend op historische fortepiano: Heilmann 1790) luidt:
Insights into 18th century keyboard transcriptions based on:
— Dittersdorf: Ajax
— Clementi: Batti
— Wanhal: Trauergesang

Of komt u kijken naar de masterclass van prof. James Tibbles in het Geelvinck Muziek Museum Zutphen op vrijdag 20 oktober.

Op maandagavond 16 oktober zijn James Tibbles en zijn dochter Fiona, samen met Michael Tsalka opnieuw te horen in Opium op Radio 4.

Overzicht