Lucie de Saint Vincent – fortepiano De Franse fortepianiste Lucie de Saint Vincent woont al 20 jaar in Nederland. Ze ontdekte de pianoforte terwijl ze zich zo diep mogelijk probeerde onder te dompelen in de klankrealiteit van componisten rond 1800. Ze volgde de opleiding piano aan het Conservatoire à rayonnement régional de Perpignan bij François-Michel Rignol, aan het Conservatoire à rayonnement régional de Rueil-Malmaison bij Denis Pascal, aan de École Normale de Paris bij Françoise Thinat en vervolgens aan de Liszt Academie in Boedapest bij professor István Lantos. Terwijl ze haar masteropleiding piano afrondde aan het Utrechts Conservatorium in Nederland, raakte Lucie gefascineerd door de rijkdom aan klavierinstrumenten die naast elkaar bestonden ten tijde van het ontstaan van de piano. Lucie de Saint Vincent besloot verder te studerenaan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Bart van Oort. Tijdens deze tweede masterstudie fortepiano begon ze zich te verdiepen in het vergeten Franse repertoire uit de klassieke periode en in de Franse pianoforte-bouw, met name in haar onderzoeksproject. In 2012 schreef ze onder begeleiding van musicoloog Hervé Audéon een proefschrift getiteld ‘Les sonates avec accompagnement en trio en France entre la Révolution et la fin du premier Empire’. Tegelijkertijd nam ze vanaf 2009 regelmatig deel aan professionele opleidingen in de Abbaye de Royaumont bij Pierre Goy, Aline Zylberajch, Jérôme Hantaï, Malcolm Bilson en Menno van Delft. Haar inzet voor de Franse muziek werd in 2013 erkend toen ze de eerste muziekprijs ontving van de Royau- mont Foundation en de Zwitserse ambassadeur in Frankrijk. Bij deze gelegenheid nam ze een concert van Trio Sonates op in het Hôtel national des Invalides in Parijs, met werken van componisten als Onslow, Verbes, Steibelt en Ladurner. In 2016 nodigde Claire Bodin, artistiek directeur van het Présences Féminines festival in Toulon, Lucie uit om deel te nemen aan het project ‘Des dentelles à l’échafaud’, dat Franse vrouwelijke componisten uit de 17e tot het begin van de 20e eeuw belichtte. Gefascineerd door de muzikale ontdekkingen die ze deed, zette Lucie de Saint Vincent een van haar belangrijkste muzikale projecten op en sindsdien ijvert ze om deze vergeten en weinig bekende vrouwelijke componisten voor het voetlicht te brengen. Lucie is vooral Sally Sargent dankbaar voor haar begeleiding en steun op dit pad gedurende de afgelopen jaren. Haar affiniteit met de vrouwelijke componisten uit onze muziek-geschiedenis komt ook voort uit het feit dat Lucie voor veel van haar eigen projecten zelf componeert en arrangeert, waarbij ze verschillende genres en invloeden doorkruist. Ze is de initiatiefnemer en artistiek leider van het Trytone collectief, waarvan het eerste album Back to Bach (CD Paraty, 2021) barok en jazz combineert. Hun tweede project, Ascensions, reist heen en weer tussen het Westen en het Oosten. Hun derde creatie, Passio, een hedendaags oratorium gebaseerd op verhalen van vrouwelijke ‘passies’, staat gepland voor release in 2025. Lucie de Saint Vincent is vaak te gast op verschillende internationale podia om haar originele, gedurfde en geëngageerde projecten te delen: in Frankrijk in de Abbaye de Royaumont, het Festival Présences Féminines, het Festival Musique Sacrée de Perpignan, het Parijse Musée de la musique en het Hôtel national des Invalides; in Nederland op het Oude Muziek festival in Utrecht (fringe), het Bach Festival in Dordrecht, Tivoli Vredenburg in Utrecht, het Bethaniënklooster in Amsterdam en het Nationaal Theater in Groningen; en ook in het Fitz William Museum in Cambridge in het VK, het Musikfest Ezgebirge in Duitsland en het NuoroJazz Festival in Italië. luciedesaintvincent.com