18 May: ICOM International Museum Day 2021: Launch Project Beethoven = Black Gepubliceerd op: 11 mei 2021 Het dagthema ‘The Future of Museums – Recover & Reimagine’ daagt musea uit ’to reaffirm the essential value of museums for a just and sustainable future … to imagine and co-create innovative solutions for the challenges of the present’. Wat ons voor ogen staat bij ‘Beethoven = Black’, sluit hier naadloos op aan. 18 mei is de kick-off van dit uitdagende project, met podcasts, muziek en debat. Beethoven = Black en de vragen die wij ons gesteld hebben Hoe verhouden musici met wortels in niet-westerse culturen zich tot (westerse) klassieke muziek en met name Beethoven, de man en zijn werk in het perspectief van zijn tijd, respectievelijk waarvoor hij vandaag de dag symbool staat: revolutionair in de muziek en staand voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Hoe komt het dat er opmerkelijk weinig musici in de klassieke en oude muzieksector werkzaam zijn met een Afro-Surinaamse of -Caraïbische achtergrond. Deze vraag willen wij, mede in het kader van Black Lives Matter, onderzoeken. Wij streven ernaar de oorzaken van deze structurele onevenwichtigheid te agenderen en een steentje bij te dragen tot een meer inclusief muziekbeleid: zowel in educatie, als op het podium. Museum Geelvinck wil hiermee platform bieden voor de erkenning van maatschappelijke ongelijkheden, geworteld in het verleden en het voeren van deze discussie, waarbij het museum historische context kan bieden in de zoektocht naar oplossingen. Dit door onder meer (maar niet daartoe beperkt) het publiekelijk aandacht geven aan geschiedenis, die binnen de traditie van voorgaande generaties onderbelicht is gebleven. Ons doel is in de volle breedte van de samenleving klassieke en oude muziek voor toekomstige generaties te borgen. zie: www.beethovenisblack.nl In English: The day theme ‘The Future of Museums – Recover & Reimagine’ challenges museums ’to reaffirm the essential value of museums for a just and sustainable future … to imagine and co-create innovative solutions for the challenges of the present’. What we have in mind at ‘Beethoven = Black’ fits in seamlessly with this. May 18 is the kick-off of this challenging project, with podcasts, music and debate.Beethoven = Black and the questions we asked ourselves How do musicians with roots in non-Western cultures relate to (Western) classical music and in particular Beethoven, the man and his work in the perspective of his time, respectively for which he is a symbol today: revolutionary in music and standing for freedom, equality and justice.Why is it that there are remarkably few musicians working in the classical and early music sector with an Afro-Surinamese or Caribbean background? We want to investigate this question, partly in the context of Black Lives Matter. We strive to put the causes of this structural imbalance on the agenda and to contribute to a more inclusive music policy: both in education and on stage. With this, Museum Geelvinck wants to offer a platform for the recognition of social inequalities rooted in the past and for conducting this discussion, whereby the museum can provide historical context in the search for solutions. This includes (but is not limited to) public attention to history, which has remained underexposed within the tradition of previous generations. Our aim is to safeguard classical and early music for future generations across the entire spectrum of society. Have a look at: https://beethovenisblack.nl/ Photograph of Beethoven buste in black marble with mouth cap: Dunya Verwey in Fortepiano Atelier of Edwin Beunk, Enschede / Netherlands