Bezoek aan Czech Museum of Music in Praag, 25 augustus 2022

Gepubliceerd op: 12 september 2022

Tijdens de ICOM Conferentie eind augustus in Praag, was er ook een bezoek aan het Czech Museum of Music gepland. De collectie van dit museum in een voormalig kerkgebouw bewijst dat Tsjechië een rijke traditie in instrumentenbouw heeft. De conservator Petr Sefl leidde ons rond door de afdeling toetsinstrumenten en speelde een stukje Mozart op de fortepiano die Mozart ook zelf bespeeld heeft! Magisch!!

Fortepiano vleugel, waarschijnlijk gebouwd door Franz Xaver Christoph, mogelijk in 1785. Deze vleugel heeft Mozart bespeeld, tijdens een concert in het Instituut voor Adelijke Dames, in januari 1787.
Conservator Petr Sefl speelt Mozart op een Franz Xaver Christoph fortepiano 1785, waar Mozart zelf ook op gespeeld heeft

Er stonden meer bijzondere instrumenten, zoals een zeer fraaie Giraffe fortepiano, een beeldschone Anton Walter & Sohn, gebouwd in Wenen vóór 1820; een Joseph Dohnal van tussen 1808 en 1818 met Janitsaren bel trom en zeven! pedalen; een Johann Riedl uit Nachod – een ware eye catcher met parelmoeren en schildpad toetsen en een Johann Baptist Streicher van tussen 1835 en 1838, met een opslagmechaniek, waarbij de snaren van boven af aangeslagen worden.

Conservator Petr Sefl speelt Liszt op de Streicher ca 1835-1838, waar Franz Liszt ook zelf op heeft gespeeld in 1846

Ook dit instrument heeft een beroemde bespeler gekend: Franz Liszt die in Praag hierop een concert gaf in 1846. (In de Geelvinck collectie bevindt zich een Streicher 1867, waarbij de snaren van onderaf worden aangeslagen, nu te beluisteren in het Luther Museum).

Tenslotte stonden we stil bij een verbluffend ingenieus instrument, een 6-toons Harmonium van August Förster, gebouwd in 1936, maar nog altijd inzetbaar voor hedendaagse composities, zoals musicoloog Miroslav Beinhauer ons liet horen.

6-toons Harmonium August Förster 1936: Miroslav Beinhauer speelt een kort stukje uit Jan Mykisha ‘Sixth-Tone Harmonium & Electronics, dedicated to Miroslav Beinhauer’ en daarna een Suite van Alois Hába 1936, avant-garde componist die een systeem van kwarttonen ontwikkelde.

beschilderd klavecimbel deksel, detail, anoniem, Zuid-Bohemen of Oostenrijk, ca 1700

Overzicht