Ronald Snijders draagt fluit/gitaar compositie in videoclip op aan ‘THE INNOCENT VICTIMS’

Gepubliceerd op: 26 september 2024

Ronald Snijders – Surinaams-Nederlandse fluitist en componist – schrijft:

“Veel mensen zijn zeer verontwaardigd wat voor oorlogs ellende zich wereldwijd voltrekt. Het gemak waarmee met name ook kinderen als slachtoffer vallen raakt mij zeer. Het is diep onrecht. We treden streng op tegen kinderporno, kinderarbeid en andere vormen van kindermisbruik, maar tolereren dat ze worden gedood middels bombardementen waar ze totaal onschuldig aan zijn. We hebben als land bloed van vermoorde kinderen aan onze vingers, want we geven openlijk steun in plaats van keihard hiermee te stoppen. 
Ik heb een heerlijke jeugd gehad! Zonder oorlog, zonder wapens, zonder trauma’s, zonder honger en andere onrecht tegen mij als kind. Mede daardoor kan ik – nu 73- het niet meer zwijgend aanzien wat er nu plaatsvind, ook al heb ik zelfs geen kinderen. De recent door mij gecomponeerde en op fluit en gitaar uitgevoerde muziek zijn een protest tegen de ziek geworden moordende wereld van vandaag. Het doden en traumatiseren van kinderen is de ernstigste vorm van moreel verval. Te meer omdat kinderen de toekomst zijn. Ik gebruikte openlijk AI voor de video omdat met AI openlijk drones met zware bommen worden gestuurd naar volkswijken, scholen, ziekenhuizen, godshuizen, vluchtelingenkampen en meer waar talloze onschuldigen, waaronder kinderen slachtoffer worden. Schandelijk! Dit kan niet langer!” 

Ronald Snijders.

Via you tube: The INNOCENT VICTIMS

Ronald Snijders, foto Rob Brakel

Museum Geelvinck en Ronald Snijders

Museum Geelvinck en Ronald Snijders hebben een jarenlange samenwerking. Zo heeft Ronald een belangrijke bijdrage geleverd aan ons project ‘Beethoven = Black’, waarin de onderrepresentatie van musici van kleur in de wereld van de klassieke muziek wordt geadresseerd. In 2023-2024 werken wij samen in het videopodcast project ‘Bigi Kaaiman – Songs & Tales from Slavery Times’, waarin de Afro-Surinaamse muziek centraal staat, met de focus op liederen en (kinder)liedjes, waarin de herinnering aan het slavernijverleden in doorklinkt.

Overzicht