Tentoonstelling ‘Johann Georg Schwartze’ met ‘Muziek terwijl u kijkt’ in het Luther Museum

Gepubliceerd op: 30 september 2024

Dit jaar is het 150 jaar geleden dat de Johann Georg Schwartze (1814-1874) overleed: een voortreffelijk luthers portretschilder uit de 19e eeuw. De tentoonstelling toont zijn beste werk en geeft daarbij een beeld van de Nederlandse elite uit die tijd. 

Lutheranen van nu zijn in beeld gebracht door Fotograaf aller Nederlanders Koos Breukel, een bijzondere kunstopdracht.

Muziek terwijl u Kijkt ‘ een nieuwe formule om van Kunst èn Muziek te genieten.

Op vier zondagmiddagen organiseert Museum Geelvinck een speciaal muzikaal programma. Bij de 19e-eeuwse portretten van Johann Georg Schwartze klinkt pianomuziek uit zijn tijd, gespeeld op een 19e-eeuws Erard-fortepiano uit de collectie van Museum Geelvinck.

Dit programma in het kader van de Geelvinck Salon heet ‘Muziek terwijl u kijkt’ en is bij uw museumbezoek inbegrepen. Uw vrijwillige bijdrage stellen wij bijzonder op prijs.

De informele pianorecitals vinden plaats op zondagmiddagen tussen 14:00 en 17:00 uur:

  • Zondag 27 oktober: Liubov Titarenko (von Weber, Lyzohub en Bortniansky)
  • Zondag 10 november: Guy Maori (Mendelsohn, Liszt, Schumann en Chopin)
  • Zondag 8 december: Tullia Melandri (Robert en Clara Schumann, Liszt en Johannes Verhulst)
  • Zondag 12 januari: Alexandra Nepomnyashchaya (Schubert, Schumann, Liszt en Chopin)

De muziek die de pianisten hebben gekozen om te spelen terwijl de bezoekers aan de tentoonstelling de schilderijen bekijken, past bij de 19e eeuwse sfeer, die uit het werk van Johann Georg Schwartze spreekt. Hij was vooral een subliem portret schilder, een kunst die zijn dochter Thérèze heeft voortgezet en daar nog beroemder mee is geworden dan haar vader. De gehele titel van de tentoonstelling luidt dan ook: Johann Georg Schwartze – uit de schaduw van zijn dochter’.

Zowel zijn dochter, Thérèze Schwartze als zijn kleindochter Lizzy Ansingh hebben naam gemaakt in de Amsterdamse kunstkringen en vormden een onderdeel van de groep schilderessen, die bekend stond als de ‘Amsterdamse Joffers’. Deze groep ontstond op de Amsterdamse Academie, waar twee jaar eerder ook de schilderes Hedwig van Osselen, getrouwd met de schilder Jan Kleintjes met wie zij vanaf 1899 op de buitenplaats Huize Kolthoorn woont, haar opleiding genoot. Jan en Hedwig waren goede bekenden van de Amsterdamse Joffers, Thérèze en Lizzy.

Muziek terwijl u kijkt – een nieuwe Formule

Anders dan de reguliere Geelvinck Salon, met zijn bekende concert-format, is de vaste opstelling van stoelen voor een ‘podium’ nu losgelaten en staan er een aantal stoelen in het rond, in de buurt van de piano. De bezoeker kan even plaats nemen, maar hoeft dat niet en kan rustig in eigen tempo, de tentoongestelde werken bekijken. De pianisten verdelen hun repertoire in drie blokjes van een minuut of twintig en nemen dan even pauze. Van te voren wordt het programma van die middag bekend gemaakt.

Zoals Johann Georg Schwartze, een echte 19de eeuwer, zijn tijd in portretten, met een onmiskenbaar vleugje romantiek, heeft vastgelegd, vertolken de musici deze 19de eeuw met werk van de componisten, die de ‘mood’ van die tijd zo treffend in muziek hebben vastgelegd, als het ware ‘geportretteerd’: Robert en Clara Schumann, Fanny en Felix Mendelssohn, Frédéric Chopin en Franz Liszt.

De Geelvinck Salon wordt mede mogelijk gemaakt door het Stadsdeel Centrum en de SKIP-regeling van het Fonds voor Podiumkunsten.

Johann Georg Schwartze, zelfportret 1869

Overzicht