Suriname Muziekdag, door Arnold Bake Society op 20 april 13h – 18h 2024, in Universiteitstheater Amsterdam

Gepubliceerd op: 6 april 2024

In het Herdenkingsjaar van 150 jaar Afschaffing van de Slavernij in Suriname en het Caribisch gebied 2023-2024, organiseert de Arnold Bake Society voor Etnomusicologie op 20 april 2024 een dag waar de verschillende muziektradities van Suriname worden belicht.

Aan de orde komen de muziek- en dans tradities van de vier belangrijkste bevolkingsgroepen: Inheemsen, Afro-Surinamers, Hindoestanen en Surinaams-Javanen.

Culturele Sambura groep Kuwanowano

Inheemse muziek & dans

De spits wordt afgebeten door de oorspronkelijke bewoners van Suriname, vertegenwoordigd door de Carib Culturele Sambura groep Kuwanowano, gevolgd door een lezing door Renzo S. Duin.

De groep ontleent zijn naam aan de sambura, de grote, aan beide zijden bespannen trom. Andere ritme-instrumenten zijn de karawasi en de maraka, een kalebas met een handvat, gevuld met pitten en steentjes, een soort rammelaar, waarmee gecommuniceerd wordt met de bovennatuurlijke wezens. De karawasi of krawasi is een rammelaar in de vorm van een gevlochten mandje, gevuld met pitten en bespeeld door vrouwen en bij rouwplechtigheden. Begonnen wordt met een gebed aan de geesten en de krachten die de wereld bepalen.

Afro-Surinaamse muziek & dans

De befaamde fluitist en etnomusicoloog Ronald Snijders, winnaar van de Boy Edgar Jazz prijs 2022, zal een inleiding geven op de ontwikkeling van de diverse Afro-Surinaamse muziekstijlen, zoals o.a. Kawina en Kaseko. Ensemble Kula Skoro uit Den Haag, zal een aantal Marron dansen met percussiebegeleiding uitvoeren. Artistiek leider van Kula Skoro en choreograaf Jose Toyo licht de uitvoering toe, zoals de verschillende stijlen Awasa, Songe en Seketi.

vlnr: Jose Toyo en Ronald Snijders

Hindoestaanse muziek & dans

De Hindoestaanse muziek- en danstraditie vindt haar wortels in India.
Het jaar 2023 markeerde ook voor de Hindoestaanse community 150 jaar herinnering aan het begin van de migratie vanuit India naar Suriname. Choreografe Sitra Bonoo heeft met de Beyond Bharata Natyam dansers, een muziektheatrale voorstelling gecreëerd, Yatra, geïnspireerd op de Hindoestaanse migratiegeschiedenis. Sitra Bonoo zal Yatra inleiden.

Javaans-Surinaamse muziek

De Javaanse bevolkingsgroep heeft vanuit het land van oorsprong, Java en de Indonesische archipel, de gamelan meegenomen, die in Suriname en in de diaspora nog altijd bespeeld wordt en hier ook is aangevuld met eigen instrumenten. Gamelan Ensemble Bangun Tresna Budaya, opgericht in 1995 in Den Haag, vertolkt de klassieke gamelan traditie, waarbij theater en amusement ook een plek hebben.

Gamelan Ensemble Bangun Tresna Budaya

Datum: zaterdag 20 april

Tijd: 13 uur – 18 uur

Locatie: Universiteitstheater, Nieuwe Doelenstraat 16, 1012 CP, Amsterdam

Bijdrage: Leden Arnold Bake Society gratis,
niet-leden € 5,- (in cash aan de desk)

Opnames: tijdens de middag worden opnames gemaakt van de verschillende presentaties en uitvoeringen

Website Arnold Bake Society https://www.arnoldbakesociety.nl/

Dansschool Kula Skoro in action

Kula Skoro tijdens optreden in Leiden

Ronald Snijders tijdens Keti Koti optreden op de Koninklijke Industrieele Groote Club in Amsterdam, 3 juli 2023 (foto KIGC)

Javaans-Surinaamse Gamelan groep Bangun Tresna Budaya

The Beyond Bharata Natyam Dancers

The Beyond Bharata Natyam dancers will perform Yatra, the journey of our ancestors. The journey starts in 1873 in an Indian village and takes you along on the Lalla Rookh ship to the land of Sri Ram (Surinam). The performance shows the doubts, hardship and pining and most certainly the joy of the immigrants.

Scene uit Yatra, Vlaardingen 4 juni 2023

Yatra was created by Beyond Bharata Natyam to mark 150 years of Hindustani immigration. Founded in 2016, Beyond Bharata Natyam consists mainly of dancers from a Hindustani background in the Hague region. The dancers of Beyond Bharata Natyam show awareness of the universal language of dance and dare to look beyond the boundaries of classical tradition. The dancers have their roots in the classical Indian dance style Bharata Natyam. They trained with their guru Sitra Bonoo, who also choreographed Yatra. Throughout their development, in addition to Indian classical dance, they have been inspired by other Western and modern dance styles.

Beyond Bharata Natyam ‘Folkdance’

The Bangun Tresna Budaya Gamelan Ensemble

The Bangun Tresna Budaya ensemble was officially begun in 1995 in Den Haag. They play gamelan music, originating in Indonesia (Java), which was brought to Suriname through the immigration of contract labourers to Suriname. The Suriname – Javanese gamelan originated in this way, and with its own sounds and colour, but also with its own instruments. 

The ensemble’s repertoire ranges from classical sounds to theatrical sounds, but also for entertainment and vocals. So that everyone can enjoy their colourful sounds.

Inheemse ceremonie, in Suriname foto: Renzo Duin, AMIK 2022

Renzo Duin

Dr. Renzo S. DUIN, Ph.D., founder International Center for Amazonian Indigenous Knowledge (AMIK), is gepromoveerd in de USA aan de University of Florida in de interdisciplinaire four-field Anthropology approach. Sinds 1996 komt hij bijna jaarlijks in de Guyanas (Suriname, Frans-Guyana en Guyana) en heeft gedurende de afgelopen 27+ jaren kennis, expertise, skills en ervaring opgebouwd in de holistische intergenerationele dialoog tussen oral histories, archief- en museumcollecties, archeologie, landschapsstudies en de realiteit van het terrein, om het immaterieel cultureel erfgoed voor toekomstige generaties te borgen. Hij werkt in nauwe samenwerking met verschillende Inheemse- en Marrongemeenschappen, en faciliteert in het slaan van bruggen tussen erfgoedinstituten, overheidsinstanties en erfgoedgemeenschappen met als doel Indigenous- and Marron-led Participatory-Action-Research projects.

Ronald Snijders in Muziekgebouw aan het IJ, 10 maart 2024

Overzicht