Concertgebouw maakt Werk van meer Kleur in Programmering en op het Podium, 17 nov. 2022

Gepubliceerd op: 9 december 2022

foto: Chi Chi Nwanoke OBE, keynote speaker

Meer kleur op het podium en op de lessenaar

Met een goed bezocht Symposium over de vraag hoe meer musici van kleur op het podium te krijgen en meer werk van  componisten van kleur op de lessenaar te zien, heeft het Concertgebouw het thema ex- / inclusie op de agenda gezet. Keynote speaker Chi Chi Nwanoke speelde ook zelf mee in het door haar opgerichte multicolour Chineke! orkest, dat het avondconcert in de Grote Zaal verzorgde.

Stefan Sanders, ‘Van exclusief naar inclusief’, uitgave Concertgebouw en de Groene Amsterdammer, november 2022

Stefan Sanders: ‘Van exclusief naar inclusief’

Journalist, publicist en schrijver Stefan Sanders heeft op verzoek van het Concertgebouw en de Groene Amsterdammer een aantal gesprekken gevoerd over de vraag ‘Hoe kan de wereld van de klassieke muziek inclusiever worden?’ Deze gesprekken zijn gebundeld in ‘Van exclusief naar inclusief’. Stefan sprak met sopraan Claron McFadden, presentator Aldith Hunkar, dirigent Jaap van Zweden, violist Yannick Hiwat, consultant en muzikant Orville Breeveld, publicist Paul Scheffer, mezzo-sopraan Tanja Kross, hoogleraar en vm minister Jet Bussemaker, biofysicus en bestuurder Vinod Subramaniam en algemeen directeur van het Concertgebouw Simon Reinink.

Staatssecretaris Cultuur en Media Gunay Uslu schreef een voorwoord waarin ze het belang van diversiteit benadrukt.Het boek Van exclusief naar inclusief is voor € 15 verkrijgbaar in Het Concertgebouw, via de website van De Groene Amsterdammer, bij een aantal Amsterdamse boekhandels, waaronder Athenaeum Boekhandel, Scheltema, Het Martyrium, Boekhandel Robert Premsela en Boekhandel Jimmink, en te bestellen via de (online) boekhandel.
 
Opening van het Symposium door Simon Reinink en de gespreksleiders Simone Weimans en Andrew Makkinga.

Symposium:
Van exclusief naar inclusief; diversiteit en inclusiviteit in de klassieke muziek 

Op donderdag 17 november 2022 organiseerde Het Concertgebouw in de Kleine Zaal een symposium over diversiteit en inclusiviteit in de klassieke muziek.

De vraagstelling was: hoe kan de wereld van de klassieke muziek inclusiever worden? Die vraag is in deze tijd misschien wel prangender dan ooit. Want de klassieke muzieksector wil er graag voor iedereen zijn. Maar nog niet iedereen voelt zich welkom. Dat is een ongemakkelijke waarheid. Wat kunnen we doen om deze zo noodzakelijke verandering te realiseren?

Prominenten op het gebied van programmering, marketing en personeelsbeleid uit de sector en daarbuiten deelden hun expertise en ervaringen. Daarbij legden zij de focus op inclusiviteit en diversiteit op het gebied van culturele achtergrond en kleur. Ook presenteerde journalist Stephan Sanders zijn boek Van exclusief naar inclusief – Gesprekken over diversiteit en inclusiviteit in de klassieke muziek . Op dezelfde avond gaf het Chineke! Orchestra onder leiding van Leslie Suganandarajah een concert in de Grote Zaal van Het Concertgebouw.

het panel onder leiding van Simone Weimans bestond uit Yassine Boussaid – programmeur Meervaart, operazangeres Tanja Kross, pianist Djuwa Mroivili en Joris Nassenstein – manager artistieke zaken PHION

Tanja Kross aan de interruptiemicrofoon

Terugblik op het symposium

Simon Reinink, directeur Concertgebouw schrijft:
‘Het doel van het symposium was inzichtelijk maken hoe noodzakelijk het is om de klassieke muzieksector meer divers en meer inclusief te maken. Tijdens deze middag is extra duidelijk geworden hoe essentieel het is om met de hele klassieke muzieksector het gesprek over diversiteit en inclusiviteit structureel te voeren en om gezamenlijk tot actie over te gaan. Het verloop van het symposium laat de complexiteit, kwetsbaarheid en urgentie van het onderwerp zien’.

Hoe nu verder?

Het gesprek is met dit symposium niet afgelopen – integendeel – het gesprek is net begonnen en verdient voortgezet te worden, zowel binnen als buiten het Concertgebouw en met alle relevante betrokkenen uit het muziekveld, maar ook op het gebied van het muziekonderwijs en met de beslissers in de politiek.

Museum Geelvinck – Beethoven is Black – Symposium Inclusiviteit Concertgebouw

Met het project ‘Beethoven is Black’ heeft Museum Geelvinck in het Geelvinck Early Piano Festival 2021 het thema van ondervertegenwoordiging van musici en componisten van kleur in de wereld van de klassieke muziek al geadresseerd.

Beethoven is Black

Ruim anderhalf jaar geleden realiseerde Museum Geelvinck de productie ‘Beethoven is Black‘. Hierin stelden wij ons de vraag waarom zo weinig musici van kleur in de professionele klassieke en oude muzieksector zichtbaar zijn. Ook vroegen wij ons af hoe musici van kleur zich verhouden jegens een muziekgenre, dat zo zeer representant is van westerse hegemonie. Naast een concertreeks, waarin met name componisten van kleur uit de 18e en 19e eeuw aan bod kwamen, en interviews door Gerda Havertong met musici van kleur, vormde een online internationaal gesprek over dit thema onder leiding van Noraly Beyer een significant onderdeel van ‘Beethoven is Black’. Chi Chi Nwanoke was daarin key-note speaker en eveneens deed Orville Breeveld (Kon. Concertgebouw) mee aan dit themagesprek. Hij beloofde toen, dat het Kon. Concertgebouw hier opvolging aan zou geven en zo geschiedde. Vanzelfsprekend waren wij – samen met ons kersverse nieuwe bestuurslid Gerda Havertong – erbij.

Highlights uit het ‘Beethoven is Black’ Panelgesprek van 4 juni 2021

BTHVN = Black: Vijf videopodcasts met musici & componisten van kleur

In een reeks van vijf video-podcasts voeren een aantal musici van kleur muziek uit van componisten van kleur, die tot nu toe niet of te weinig wordt uitgevoerd. Actrice en zangeres Gerda Havertong spreekt met elk van de musici over hun ervaringen op hun weg naar het concertpodium en welke belemmeringen, dan wel steuntjes in de rug zij hierbij hebben ondervonden.

compilatie van highlights in de video-podcasts uit de interviews door Gerda Havertong

Tune of the Time

Het gesprek is hier al begonnen en het is mooi om te zien, dat het Concertgebouw de Tune of the Time goed heeft aangevoeld en met dit symposium het gesprek op een bredere basis structuur heeft gegeven, zodat de ongehoorde stemmen gehoord gaan worden en de onbekende melodieën beluisterd kunnen gaan worden.

Overzicht