Help celliste Maya Fridman haar Album met het Noord Nederlands Orkest af te maken

Gepubliceerd op: 2 juli 2021

Hier link naar Maya’s crowdfundingsactie

Nog 8 dagen te gaan en met uw hulp is het streefbedrag van €12.000 bereikt, waarmee Maya Fridman haar CD project ‘Rimpelingen’ samen met componist Jan-Peter de Graaff met een crowdfundingsactie bij Voor de Kunst succesvol kan afronden. Maya is een regelmatige en graag geziene gast in de Geelvinck Salon, zoals op 2 augustus 2020 met sopraan Channa Malkin en pianist Slava Poprugin, ter voorbereiding van de Grachtenfestivalprijs 2020.

I can’t believe it! We made our goal in full, with over a week to spare. And we couldn’t have done it with your generous support and enthusiasm.

As a little update: we’ve found a designer willing to create beautiful artwork for the album, so we’ve set a new goal at € 12.000,- to cover his and any additional fees to make this even more beautiful than it already is!

But for now, I’d like to thank you all SO MUCH for your support and kind words. I look forward to share this album with all of you!

Maya Fridman in een solo cello compositie, Luther Museum, 2 aug. 2020

In 2016 I heard Jan-Peter de Graaff’s cello concerto Rimpelingen for the first time.
I was struck by the complexity and the beauty of the piece. Every element or gesture coming either from a soloist or an instrument from the ensemble had a purpose that was sovereign and yet part of the monumental musical whole. The part of the soloist was written with a great tenderness to the details while communicating a clear story. Since then I listened to many works of Jan-Peter, and eventually asked him if he would be interested to write a cello concerto for me. He was very enthusiastic about this idea, and, thanks to TivoliVredenburg and Fonds PodiumKunsten, it became possible. Meanwhile I have been intensely working on Rimpelingen for my recital at the Cello Biennale with Score Collective. 

In 2016 hoorde ik voor het eerst het celloconcert “Rimpelingen” van Jan-Peter de Graaff. Ik werd getroffen door de complexiteit en de schoonheid van het stuk. Elk element of gebaar dat uit het ensemble kwam, had een doel dat soeverein was en toch deel uitmaakte van het monumentale muzikale geheel. De rol van de solist was geschreven met een goed oog voor detail en intensiteit, terwijl er een duidelijk verhaal werd gecommuniceerd. Sindsdien luisterde ik naar veel werken van Jan-Peter, en uiteindelijk vroeg ik hem of hij geïnteresseerd zou zijn om een celloconcert voor mij te schrijven. Hij was erg enthousiast over dit idee, en dankzij TivoliVredenburg en Fonds PodiumKunsten is het mogelijk geworden. Ondertussen heb ik intensief gewerkt aan Rimpelingen voor mijn recital op de Cello Biënnale met Score Collective.

Maya Fridman neemt deel aan de Cello Biënnale, foto Melle Meivogel

It became mine and Jan-Peter’s dream to record two concertos in the highest quality possible and to release it on an album under TRPTK label. Due to very fortunate circumstances, we had been able to record “The Forest in April” with the Noord Nederlands Orkest last March.

Het werd de droom van mij en Jan-Peter om twee concerti in de hoogst mogelijke kwaliteit op te nemen en uit te brengen op een album onder het TRPTK label. Door zeer gelukkige omstandigheden waren we in staat geweest om “The Forest in April” afgelopen maart met het Noord Nederlands Orkest op te nemen.

Now we have the chance to complete the album and record Rimpelingen with the same orchestra. For this we need your help.
Through your contribution you help us to cover following expenses:

Nu hebben we de kans om het album af te maken en Rimpelingen op te nemen met hetzelfde orkest. Hiervoor hebben we jouw hulp nodig.
Daar zijn echter wel kosten bij betrokken, namelijk:

  • Musicians costs
  • Rent of the hall for rehearsals and recording (Oosterpoort in Groningen)
  • Conductor’s fee
  • Production’s costs
  • Kosten voor het inhuren van het orkest;
  • Huur van de zaal voor repetities en opnamen (De Oosterpoort in Groningen);
  • Honorarium dirigent;
  • Kosten voor de productie.

As a performer, one of my main aspirations to record his works is that I know for absolutely sure that these two cello concertos will withstand the test of time, and comfort and stir the imagination of many listeners. By donating now, you can pre-order your copy of the album and become part of the creation process. 

Voor mij als een artiest is een van mijn belangrijkste reden om zijn werken op te nemen, dat ik absoluut zeker weet dat deze twee celloconcerten de tand des tijds zullen doorstaan, en de verbeelding van vele luisteraars zullen troosten en beroeren. Door nu te doneren, kun je jouw exemplaar van het album vooruitbestellen en een deel uitmaken van het creatieproces.

Hier link naar Maya’s crowdfundingsactie

Overzicht