Jeff Hamburg Jeff Hamburg – componist Jeff Hamburg (1956) werd geboren in Philiadelphia. Hij studeerde compositie en akoestiek aan de University of Illinois. Na zijn afstuderen, kwam hij,na enige omzwervingen in Europa, aan het Koninklijk Conservatorium in den Haag terecht. Hier studeerde hij hoorn en compositie, het laatste bij Louis Andriessen. Vanzelfsprekend drukte de robuuste stijl van Andriessens ‘Haagse school’ zijn stempel op Hamburgs vroege werken zoals ‘Towers and Bridges’ voor blaasorkest en het ‘Concertino for Alto Saxophone and Orchestra’. Maar noch het voorbeeld van neoklassisicistische componisten zoals Stravinsky noch het procédé van de conceptuele kunst zoals bij zijn leraar Louis Andriessen bevredigden op den duur. Hamburgs ontdekkingstocht naar wat hij zelf eigenlijk wilde, voerde hem terug naar zijn afkomst: zijn grootouders waren vanwege hun joods-zijn vanuit de Oekraïne naar de Verenigde Staten gevlucht. De vele uitvoeringen van zijn werken getuigen van die ontdekkingstocht, die veel heeft opgeleverd: werken zoals ‘Zey…’voor sopraan en orkest, ‘Schuylkill’ en ‘A Prayer and a Dance’ voor strijkorkest, ‘David’ vijf psalmen voor symfonische blazers verschijnen wereldwijd op de lessenaar. In mei 2009 is de documentaire “Terp Kind Mains, Terpe” op Nederland 2 uitgezonden, een film over zijn reis naar de Oekraïne waar hij tot verrassende muzikale ontdekkingen kwam. Recentelijk is zijn vioolconcert “The Dream of Existence” in Duitsland en Denemarken in premiere gegaan. In februari 2011, is zijn orchestrale terugblik op zijn geboorteland, “Americana”, uitgevoerd door het Holland Symfonia. Hij ontving de Visser-Neerlandia Muziekprijs 2002 wegens “de kwaliteit van zijn oeuvre”. Begin 2008 werd hij voorzitter van het Genootschap voor Nederlandse Componisten (Geneco). Hij is tevens bestuurslid van de auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Hij schaakt voor de oudste Nederlandse schaakvereniging, VAS. Over ‘Soaring’ Jeff Hamburg schrijft over ‘Soaring’: ‘Sinds ik in 2009 mijn vioolconcert “The Dream of Existence” voltooide, had ik de wens om verder te gaan met werken voor viool te schrijven. “Soaring” is het resultaat, een heuse sonate voor viool en piano. Ik heb altijd een voorkeur voor de menselijke stem gehad vanwege het brede bereik aan emoties die uitgedrukt kunnen worden. Tijdens het componeren van “The Dream of Existence” begon ik de expressieve mogelijkheden van de viool steeds meer te beseffen. Ik realiseerde me dat de viool net zo expressief kan zijn als de stem en wou de viool vervolgens in een kamermuziek bezetting gebruiken. Dit werk is een uiting van een nieuw gevoel van vrijheid, vandaar de titel “Soaring”. Misschien dat mijn nieuwe studio met een vijf meter hoog plafond en een dakraam met zicht op de hemel ook een inspiratie was. De compositie is in een klassieke drie-delige vorm met een referentie naar de sonatevorm in het eerste deel. Het eenvoudige lyrische tweede deel wordt gevolgd door een laatste deel dat voortborduurt op Oost-Europese volksmuziek’. De compositie is geschreven in opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor Sjaan Oomen en Bas van Bommel en wordt op 6 januari in de Geelvinck Salon in première uitgevoerd.