Menno van Delft – orgel, klavecimbel, clavichord

Menno van Delft performs worldwide as a soloist and continuo player. He teaches at the conservatory of his home town Amsterdam and at the Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. He regularly lectures and publishes on topics such as early keyboard repertoire, playing techniques, performing practice and tuning & temperament.


Biografie NL:
Menno van Delft (Amsterdam, 1963) studeerde klavecimbel, orgel en muziekwetenschappen aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en de Rijksuniversiteit Utrecht. Zijn professoren waren Gustav Leonhardt, Bob van Asperen, Piet Kee, Jacques van Oortmerssen en Willem Elders. Tijdens zijn studie zong hij Gregoriaans in de Schola Cantorum Amsterdam onder de vormende leiding van Wim van Gerven.
In 1988 was Menno van Delft finalist op het C.Ph.E. Bach - Concours in Hamburg en won aldaar de clavichordprijs. Een jaar later maakte hij zijn debuut op het Holland Festival Oude Muziek te Utrecht. Hij gaf concerten en masterclasses in heel Europa en de Verenigde Staten, maakte talrijke opnamen voor radio en televisie en was te gast op diverse Bachfeste van de Neue Bachgesellschaft.
Als continuospeler en solist concerteert hij met het Schönbrunn Ensemble, Marion Verbruggen, Jaap ter Linden, Pieter Wispelwey, Bart Schneemann, Lucia Swarts en Jacques Zoon en met de Nederlandse Opera, Al Ayre Español, Combattimento Consort, Nederlands Blazersensemble, Cantus Cölln, Koninklijk Concertgebouworkest, Nederlands Kamerkoor, Nederlandse Bachvereniging en nam op voor de labels Globe, Harmonia Mundi, Chandos, Channel Classics, Capriccio, EMI en Decca.
Menno van Delft maakte diverse opnamen met werken van J.S. Bachs: de zes vioolsonates (met Johannes Leertouwer), het Musikalisches Opfer (met het Schönbrunn Ensemble - Marten Root, Johannes Leertouwer en Viola de Hoog), de Kunst der Fuge en de klaviertoccataʼs. Ook werkte hij mee aan een integrale opname van de klavierwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck, ondermeer onderscheiden met een Edison 2003 en de Deutsche Schallplatten Kritik Preis. In 2004 verscheen bij het label Teknon de eerste van een reeks clavichordopnamen op belangrijke historische instrumenten: Sonates en Variaties van Johann Gottfried Müthel op het Hass-clavichord (1763) uit de Russell- Collection in Edinburgh.
In 1992 richtte Menno van Delft Das Zimmermannsche Caffee op, een ensemble dat zich specialiseert in orkestrale en kamermuzikale werken uit de rococo. Met zijn vocale ensemble Jan van Ruusbroec voert Menno van Delft renaissancemuziek uit van componisten als William Byrd, Jan Pieterszoon Sweelinck en Peter Philips. Sinds de oprichting in 2001 is Menno van Delft continuospeler en solist van de "New Dutch Academy".
Menno van Delft geeft lezingen en publiceert over onder-werpen als het vroege klavierrepertoire, uitvoeringspraktijk, klaviertechniek en stemmen & stemmingen.
Met Siebe Henstra vormt hij het clavichord-duo De Prallende Doppelschlag en met Stefano Demicheli (Turijn) het clavecimbel-duo La Bassa Fiamenga. Sinds 1995 doceert Menno van Delft clavecimbel, clavichord, basso continuo en ensemble spel aan het Conservatorium van Amsterdam.

Biography in English:
Menno van Delft, born 1963 in Amsterdam, studied harpsichord, organ and musicology at the Sweelinck Conservatory in Amsterdam, the Royal Conservatory in The Hague and the University of Utrecht. Amongst his professors were Gustav Leonhardt, Bob van Asperen, Piet Kee, Jacques van Oortmerssen and Willem Elders. During his studies Menno van Delft sang Gregorian chant in de “Schola Cantorum Amsterdam” under the inspiring and formative leadership of Wim van Gerven.
In 1988 Menno van Delft was a finalist at the C.Ph.E. Bach Competition in Hamburg and won the clavichord prize. Subsequently he made his debut at the Holland Festival Early Music Utrecht. He has given concerts and master classes throughout Europe and the U.S.A. and made numerous recordings for radio and television. He has been a guest at several Bachfeste of the Neue Bachgesellschaft.
As a continuo player and soloist Menno van Delft performs with Marion Verbruggen, Jaap ter Linden, Pieter Wispelwey, Bart Schneemann, Lucia Swarts and Jacques Zoon and with the Nederlandse Opera, Al Ayre Español, the Nederlands Blazersensemble, Cantus Cölln, the Koninklijk Concertgebouworkest, the Nederlands Kamerkoor and the Nederlandse Bachvereniging. He has recorded for labels such as Globe, Deutsche Harmonia Mundi, Chandos, Channel Classics, Capriccio, EMI and Decca.
For Globe he recorded J.S. Bach’s six violin sonatas with Johannes Leertouwer and the Musical Offering with the Schönbrunn Ensemble (Marten Root, Johannes Leertouwer and Viola de Hoog). He also recorded J.S. Bach’s Kunst der Fuge and Keyboard Toccatas and took part in a CD project with the complete keyboard works of Jan Pieterszoon Sweelinck, which received a 2003 Edison and the Deutsche Schallplatten Kritik Preis . In 2004 the first of a series of recordings on important historical clavichords was released by Teknon, of sonatas and variations by J.G. Müthel, recorded on the 1763 J.A. Hass clavichord from the Russell Collection in Edinburgh.
In 1992 Menno van Delft founded “Das Zimmermannsche Caffee”, an ensemble that focuses on orchestral and chamber music from the Rococo period. With his vocal ensemble “Jan van Ruusbroec” Menno van Delft performs late renaissance music of composers like William Byrd, Peter Philips and Jan Pieterszoon Sweelinck. He is a founding member and soloist of the New Dutch Academy.
Besides performing, Menno van Delft regularly lectures and publishes on topics such as early keyboard repertoire, performance practice, playing techniques and tuning & temperament. Together with Siebe Henstra he forms the clavichord duo Der Prallende Doppelschlag and with Stefano Demicheli the harpsichord duo La Bassa Fiamenga.
Since 1995 Menno van Delft has taught harpsichord, clavichord, basso continuo and ensemble playing at the Conservatory of Amsterdam (formerly the Sweelinck Conservatorium)

Overzicht