NMF weekend op Geelvinck: zaterdag 6 juni

Gepubliceerd op: 1 juni 2015

Net Nederlands Muziekinstrumenten Fonds / NMF organiseert in samenwerking met Bond Heemschut in het weekeind van 5-6-7 juni, 43 concerten op 43 historische locaties. Zaterdagmiddag om 3 uur speelt violist Igor Ruhadze met een NMF-viool uit 1693 (!) in Museum Geelvinck. Igor wordt begeleid door Bart van Oort op een prachtige fortepiano vleugel, de Zahler uit Wenen, 1805. U kunt hierbij zijn en kaartjes bestellen rechstreeks bij het NMF.

De Zahler fortepiano is ons vriendelijk ter beschikking gesteld door Gijs Wilderom.

Igor Ruhadze: “Ik speel op een fantastische viool, gebouwd door Hendrick Jacobs 1693. Ik ben artistiek leider van het Ensemble Violini Capricciosi en concertmeister van The Bach orchestra of The Netherlands.

Kijk op de mijn website www.igorruhadze.com en op de website van The Bach Orchestra of The Netherlands www.pieterjanleusink.nl”

 

Programma:

W.A. Mozart Sonate voor piano en viool in e, KV 304
W.A. Mozart 6 variaties voor piano en viool, KV 360
L. v. Beethoven Piano Sonate No. 14, Op. 27 No. 2 “Moonlight”
L. v. Beethoven Sonate no. 5 in F voor viool en piano op. 24 “Spring”

 

Kaartjes:

kaartjes à 17,50 euro zijn rechtstreeks te bestellen via: www.muziekinstrumentenfonds.nl

 

Hendrick Jacobs, vioolbouwer in Amsterdam

Hendrick Jacobs kan met recht de belangrijkste vioolbouwer uit de Nederlandse geschiedenis worden genoemd. Hij had niet alleen een zeer productief atelier met verschillende werknemers, maar leidde ook een paar vioolbouwers op die zelf op hoog niveau gingen werken. Daarmee is Jacobs de nestor van de ouhollandse vioolbouw. Experts zijn het erover eens dat Jacobs Italiaanse instrumenten onder ogen mnoet hebben gekregen, omdat zijn instrumenten duidelijk onder invloed staan van de modellen van de Amati Familie, met name het werk van Niccoló Amati. De lak van zijn instrumenten is van zeer hoge kwaliteit. Hendrick Jacobs was mogelijk leerling van een zekere Francis Lupo. Jacobs trouwde tweemaal, beide keren met een weduwe die al een zoon uit een eerder huwelijk had, en in beide gevallen werd de stiefzoon vioolbouwer. De oudste van de twee stiefzoons is Gijsbert Verbeeck, de tweede Pieter Rombouts. Van Gijsbert Verbeeck is weinig bekend. Pieter Rombouts daarentegen bleef zijn leven lang bij Jacobs werken en zette na diens overlijden de werkplaats voort. Het vroege werk van Hendrick Jacobs vertoont grote overeenkomst met dat van Cornelis Kleynman: een duidelijke amatisé-welving, lange hoeken, sierlijke slanke f-gaten en een vrijwel goudgele lak. Helaas zijn uit deze tijd weinig instrumenten van hem bewaard gebleven. Rond 1670 worden zijn violen wat forser van opzet en vanaf ongeveer 1685 vertonen de Jacobs -instrumenten de aanwezigheid van Rombouts in de werkplaats. De drie meest opvallende tekenen hiervan zijn de vormgeving van de F -gaten, de baleinen inleg die breder wordt, en de kleur van de lak. Hendrick Jacobs heeft violen, altviolen, cello’s van groot formaat en een uitstekende kwaliteit gebouwd. Bron: teksten van Fred Lindeman en Serge Stam uit het boek ‘400 jaar vioolbouwkunst in Nederland’, uitgegeven door de Nederlandse Groep van Viool- en strijkstokkenmakers (www.ngv-vioolbouw.nl)

Historie
Deze viool werd door het NMF in 2001 aangekocht van een Nederlandse vioolbouwer. De vorige eigenaar van was de Tsjechische violist Pavel Šorm (1935 – 2000), o.a. docent aan het Utrechts Conservatorium. Deze Hendrick Jacobs verkeert in uitzonderlijk goede staat en is daarmee een zeer interessant voorbeeld voor vioolbouwers die zich in de oudhollandse vioolbouw willen verdiepen. Regelmatig wordt de viool door experts gebruikt tijdens internationale lezingen over de Hollandse vioolbouwgeschiedenis. In 2002 werd de viool in bruikleen gegeven aan Ron de Haas. Sinds 2012 is Igor Ruhadze de bespeler van de viool.

 

Overzicht