Piano’s in Zuid-Korea: ook de fortepiano? Gepubliceerd op: 14 april 2015 Deze week was een kleine delegatie uit Zuid-Korea op bezoek in ons museum. De heren Chae-Han Kim, hoofd van de Dalseong Cultural Foundation en Sang Jong Seo, niet alleen importeur van Yamaha en Bösendorfer, maar ook zelf pianobouwer, toonden speciale interesse in de historische piano’s van de Sweelinck Collectie. Het is de bedoeling om ervaring en kennis uit te wisselen. Wellicht kan dit initiatief leiden tot een grotere belangstelling van Zuid-Koreaanse piano-studenten om zich tevens op de fortepiano te bekwamen. Kennismaking met de Sweelinck Collectie Restaurateur Gijs Wilderom heeft de heren Kim en Seo op 13 april ontvangen en uitgebreid rondgeleid langs de instrumenten in ons depot in de catacomben van de Posthoornkerk en later die dag, langs die in museum Geelvinck. Het was op initiatief van fortepianiste Tae-Young Kim (prijswinnares tijdens ons eerste Geelvinck Fortepiano Festival in 2011), dat de heren Kim en Seo Nederland bezochten om zich te oriënteren op het gebied van de piano, de fortepiano en de festivals op dit gebied. Pianomuseum i.o. Er zijn plannen in Zuid-Korea om een pianomuseum op te zetten, dat vooral gericht zal zijn op muzikale vakeducatie. Museum Geelvinck zal met plezier zijn kennis op het gebied van behoud en beheer van bespeelbare historische piano’s en het levend houden van immaterieel muzikaal erfgoed, met onze toekomstige partners in Korea delen. Dit is ook een opsteker voor Amsterdam als centrum voor vakeducatie in het bespelen van historische (forte)piano’s. Immers door deze relatie met Zuid-Korea, is het de verwachting dat conservatoriumstudenten met interesse in het bespelen van de historische (forte)piano naar het Conservatorium van Amsterdam komen voor deze opleiding onder de bezielende leiding van Richard Egarr.