REMA in Worms 27-30 september steunt Geelvinck Muziekmuseum 

Gepubliceerd op: 3 oktober 2019

Met ons Fortepiano Festival zijn wij lid van REMA (Réseau European de Musique Ancien), het Europese netwerk van oude muziek. Tijdens het REMA symposium in Worms eind september presenteerden wij ons onderzoek ‘kleine muziekinstrumentenmusea’ (met steun van Mondriaanfonds). REMA steunt ons museum in onze strijd voor ons voortbestaan in Zutphen.

Medieval music – Quo vadis?

Het thema van deze REMA-conferentie ‘Medieval music – Quo vadis?’ betrof met name de communicatie van festivals en andere activiteiten met en rondom oude muziek:’Between Performance Practice and Audience Expectations’. Interssant waren de bijdragen van de portatiefspeler Catalina Vincens, ‘Warning: Re-construction Site – Ways to demolish and construct old and new sound-fashions in historical performance’ en van Benjamin Bagby (dir. Sequentia) ‘Epic minimalism: accommodating medieval dimensions and sonorities in concerts’. Ook het portatief, dat het Nationaal Orgelmuseum in Elburg heeft laten nabouwen, werd specifiek genoemd. Vanzelfsprekend brachten wij ook ons portatief (te zien in de schuilkapel van De Wildeman) onder de aandacht. Dat sloot weer mooi aan bij

Sacred Sound – Sacred Space

‘Sacred Sound – Sacred Space: on search of lost sound or Middle Ages meet Digital Humanities’ door prof.dr. Stefan Morent en ‘Re-constructing the past from the present: using augmented reality and architecture accoustics to improve public engagement with heritage venues’ door prof.dr. Ambrose Field, dean van York University en componist. Veel innovatieve ideeën, die wij in ons festival en onze concertreeksen in kastelen en buitenplaatsen willen laten terugkomen.

Het aardige van conferenties over muziek is, dat er ook muziek gemaakt wordt. Dit maal de concerten van het jubilerende Via Medieval Festival in onder meer de 12e eeuwse basiliek van Worms.

Meer informatie over REMA.

Overzicht