Sleuteloverdracht Huis Wildeman op 5 januari 2017 Gepubliceerd op: 10 januari 2017 Met een feestelijke dronk op een nieuwe mooie museale toekomst van Huis de Wildeman, heeft op 5 januari j.l. de officiële sleuteloverdracht plaats gevonden. Met de ondertekening van de gebruiksovereenkomst van Huis de Wildeman door Museum Geelvinck, in de personen van Rijn Platteel (De KaBath) en Jurn Buisman (Museum Geelvinck) en een ferme handdruk, was de sleuteloverdracht een feit. Geelvinck MuziekMuseum in Huis De Wildeman – Piano’s met Karakter, Muziek met een Verhaal De muziekstad Zutphen is vanaf zomer 2017 verrijkt met een nieuw museum. Het 18e-eeuwse herenhuis “De Wildeman”, gelegen pal in de sfeervolle historische binnenstad, nodigt uit tot een bezoek. Kom kijken naar ’s werelds de oudste rechtopstaande piano uit 1790 en zijn voorloper, een spinet uit 1742. Geniet van drie eeuwen pianomuziek. Ervaar hoe de piano zijn intrede deed en uitgroeide tot wereldwijd het meest bespeelde muziekinstrument. Ooit het lichtvoetige symbool van rebellie en revolutie, evolueerde dit steeds complexer geconstrueerde klavierinstrument tot de zware, zwarte concertvleugel. De wollig-romantische klankkleur lijkt dan niet meer op het heldere klankpallet waarvoor Mozart en Beethoven schreven. De rebelse jaren’ 60 – ’70 van de vorige eeuw deed de interesse in de authentieke muziek herleven. Belangrijke instrumenten uit de Sweelinck Collectie, die toen voor het Conservatorium in Amsterdam bijeengebracht is, zullen nu te zien en vaak ook te horen zijn in het Geelvinck Muziek Museum. In de pop-up tentoonstelling voor jong en oud maakt u kennis met dit bijzondere muziekinstrument, dat over de hele wereld door alle generaties heen, van klassiek tot jazz en pop, van solo tot bigband, thuis, in het concertgebouw of op het treinstation, pianisten met hun creativiteit en virtuositeit het publiek in vervoering brengt. Beleef de muziek van Mozart, Beethoven en Chopin, zoals hun tijdgenoten die ervaren hebben. De soms opvallend vormgegeven historische piano’s kunt u niet alleen in de stijlkamers bewonderen; deze worden ook regelmatig bespeeld. Kijk voor de concertagenda voor uitvoeringen door belangrijke fortepianisten uit binnen- en buitenland van zowel klassieke werken, als spannende eigentijdse en cross-cultural composities, improvisaties, jazz, tango en verrassende combinaties met instrumenten uit andere werelddelen. Gemeente Zutphen en De Kabath: De Gemeente Zutphen heeft gebouw de Wildeman – vh de locatie van Museum Henriëtte Polak – voor een periode van twee jaar geheel kosteloos aan ons museum ter beschikking gesteld met het doel dat wij aldaar het nieuwe muziekmuseum kunnen ontwikkelen. Het Huis de Wildeman wordt voor de gemeente beheerd door De Kabath Vastgoedbescherming. Schuilkapel: Verborgen op de bovenverdieping vindt u een 17e-eeuwse schuilkapel. De stilte van vervlogen eeuwen wordt doorbroken door de klanken van weleer. Beethoven Zou de bekendste en meest invloedrijke componist uit de klassieke muziek, Ludwig van Beethoven, misschien toch in Zutphen geboren zijn ? Een kind van de revolutie wiens roem nagalmt in het volkslied van de Europese Unie, de David Bowie van zijn tijd, het genie dat een ongekende invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de pianoforte en daarmee de basis heeft gelegd voor de romantische muziek van de lange 19e eeuw. Het nieuwe MuziekMuseum in Zutphen – een initiatief van Museum Geelvinck dat de grootste Nederlandse collectie historische piano’s onder zijn vleugels heeft – laat in een pop-up tentoonstelling van Mozart tot-en-met Chopin in het fraaie patriciërhuis “De Wildeman” het persoonlijke verhaal van deze geweldenaar in de klassieke muziek tot leven komen. Een feestdronk: met een feestelijk glas champagne en een toast op de voorspoedige toekomst van het Geelvinck MuziekMuseum in Zutphen, werd de korte bijeenkomst besloten. Aanwezigen op de foto: vlnr: Emiel Engel (het Muziekkollecktief), Dunya Verwey (Museum Geelvinck), Rijn Platteel (De Kabath), Dirk Punt (Gemeente Zutphen), Pieter Arkesteijn (supporter), Jurn Buisman (Museum Geelvinck) Maud Arkesteijn (Beethoven Festival en drijvende kracht achter dit initiatief), Peter Buikstra (Beethoven Festival). Later sloot ook Jhr. Diederik Six, restauratie-architect en voorzitter van ICOMOS NL, zich bij het gezelschap aan.