Geelvinck Fortepiano Festival 2015 succesvol afgesloten Gepubliceerd op: 27 oktober 2015 In drie weekeinden en de twee weken daartussen, traden op zes locaties, meer dan 41 musici op in ruim 43 concerten, op 20 historische piano’s, met twee maal een live optreden in Opium op Radio 4 – met recht nu het grootste fortepiano festival ter wereld! Maar niet alleen in aantallen, ook met het hoge niveau en de breedte van het festival: twee concoursen, masterclasses en een driedaags symposium. De thema’s van dit jaar ‘quatre-mains/pianoduo spel’, ‘improvisatie’, ‘drama/dans’ keerden steeds in het festival terug. De presentatie van eigentijdse composities, lecture-recitals, kindermatinee en opera bij kaarslicht pasten in onze korte traditie. Kortom, het festival is volwassen geworden. Wenneke Savenije schreef er deze week het volgende artikel over: Terugblik op het Geelvinck Fortepiano Festival Afgelopen zondag vond in Felix Meritus op twee tafelpiano’s en twee fortepiano’s met Bach & zonen het slotconcert plaats van een van de kleurrijkste festivals uit het Nederlandse muziekleven: het Geelvinck Fortepiano Festival, dat tussen 8-25 oktober werd gehouden op vier Amsterdamse lokaties – Museum Geelvinck, Felix Meritis, Amstelkerk, Posthoornkerk – en vier lokaties buiten de stad, waaronder Kasteel Heeswijk in Heeswijk-Dinther en het Honig Breethuis in Zaandijk. Doel van het festival is zoveel mogelijk mensen ‘te laten genieten van de unieke klanken van (forte)piano’s op sfeervolle lokaties’ door middel van ruim dertig concerten, een symposium over bespelen en behoud van historische (forte)piano’s, masterclasses voor tafelpiano en klavichord en het Geelvinck Fortepiano Concours, waarbij in deze geslaagde vijfde editie van het festival de thema’s ‘quatre mains’ (i.s.m. het PianoDuo Festival), ‘improvisatie’ en ‘muziektheater’ centraal stonden. Algemeen directeur Jurn Buisman en zijn vrouw, programmeur Dunya Verwey, beheerders van Museum Geelvinck en de Sweelinck Collectie (90 deels gerestaureerde historische (forte)piano’s, die tot aan de verhuizing in 2007 op de zolder van het Sweelinck Conservatorium aan de Van Baerlestraat stonden) kunnen samen met artistiek leider en klavecinist Michael Tsalka, fortepiano-restaurateur Gijs Wilderom, restaurateur van tafelpiano’s Olaf van Hees en ‘pianotemmer’ Hans Kramer met trots terugblikken op het even onderhoudende als gevarieerde festivalprogramma. Concerten op tafelpiano’s, vroeg-Weense vleugels en alles daar tussenin gingen hand in hand met muziektheater, barok, klassiek, (pre)romantiek, jazz, folklore, hedendaags op pianoforte, opera, tromgeroffel en kanonnenvuur à la Waterloo en, last but not least, een ode aan Ramses Shaffy en zijn van binnen gerestaureerde, maar van buiten nog authentiek alcoholisch ogende Challen vleugel, waarop pianist Jeroen Sarphati de geniaal en onstuimig zijn held Shaffy imiterende zanger Daniël Vecht begeleidde in liederen van Schubert en zijn twintigste eeuwse ‘zielsverwant’ Shaffy. Ruim twintig historische piano’s en klavecimbels uit de collectie werden ingezet om het Geelvinck Festival luister bij te zetten. Hoogtepunten als de intens muzikaal gespeelde Goldberg Variaties door Willem Brons op de rechtbesnaarde Erard van wijlen Romain d’Ansembourg (gepassioneerd promotor van het bespelen van historische piano’s) en de schitterende vertoking van Schuberts Fantasie in f, D 940 door Michael Tsalka en Megumi Tanno, werden afgewisseld met al even gedenkwaardige recitals als de Chopin-herdenking door de Russische pianovirtuoos Evgeni Mikhailov, die de muzikale verbanden liet horen tussen Chopin, Skrjabin, Tjaikovski en Rachmaninoff. Minstens zo boeiend was het professionele fortepiano-spel van de drie finalisten van het Geelvinck Concours: de Poolse winnares Natalia Lentas, die met haar gloedvolle Chopin-interpretaties de Weense Böhm vleugel uit 1820 liet klinken als een Steinway, de muzikaal en intens spelende Derde Prijs-winnaar Naruhiko Kawaguchi op Erard en de gedreven, expressief en uitgebalanceerd spelende Wakana Shimizu, die haar Tweede Prijs in alle opzichten verdiende op Erard. Zo viel er nog veel meer moois en bijzonders te beluisteren en te beleven op het Geelvinck Fortepiano Festival, dat in vijf jaar tijd is uitgegroeid tot een waarachtig hoogtepunt onder de Nederlandse muziekfestivals. Wenneke Savenije