Terugblik op Internationale Vrouwendag & Feminist March, 8 maart 2025 Gepubliceerd op: 28 maart 2025 Dolle Mina laat zich zien, foto: Sara Kerklaan Op 8 maart 2025 haalde de Feminist March ter ere van Internationale Vrouwendag driemaal het NOS Nieuws: een mars door Amsterdam met 20.000 deelnemers, vrouwen èn mannen was ongekend en alleen al wegens de omvang, het landelijke nieuws waardig!. Ook Dolle Mina, na 55 jaar herboren op 23 januari van dit jaar, liep mee. Aan het begin van de mars stond de Dam zo vol, dat het blok ‘Dolle Mina’ met geen mogelijkheid de Dam zelf nog kon bereiken. We bleven steken op de hoek tussen Dam en Rokin, tussen Madame Tussauds en de Koninklijke Industrieele Groote Club. De Dam aan het begin van de Feminist March, 8 maart 2025, foto Geke Roelink Wat opviel, naast het enorme aantal deelnemers, was ook de diversiteit aan groeperingen die zich onder het motto ‘The Future is Feminist’, schaarde en zich als een langzame, maar onstuitbare kleurrijke lavastroom door de stad heen bewoog, van de Dam naar het Museumplein. Ook de leuzen die werden meegedragen, waren een weergave van de zorgen die mensen bezig houden: ‘Vrouwen willen Vóóruit, niet Terug’, ‘Deze Dolle Mina eist gratis Anticonceptie’ (actie van De Goede Zaak), ‘It’s a Man’s World – let it be only a Song’, en leuzen van vroeger: ‘Baas in Eigen Buik’, ‘Niet Onder de Man, maar Naast de Man, ook al zijn ze er Ondersteboven van’, hadden niets van hun actuele betekenis verloren. Ook het portret van Wilhelmina Drucker, icoon van de eerste feministische golf en inspiratie voor Dolle Mina, werd meegedragen, evenals dat van ‘Power Woman’ Gisèle Pelicot, uitgeroepen tot Times’ Woman of the Year 2025, om het universele sexuele geweld tegen vrouwen aan de kaak te stellen. Verzamelpunt vooraf aan de Feminist March was Boekhandel Scheltema aan het Rokin (met speciale dank voor het laten ‘overnachten’ van het actiemateriaal voor de mars, Dolle Mina) Claudette van Trikt en Dunya Verwey (Dolle MIna’s 1970) en Sia Hermanides (Dolle Mina 2025) dragen borden van Dolle Mina en Gisèle Pelicot mee (foto’s Sara Kerklaan) Claudette van Trikt en Gloria Wekker, zelfs Dolle Mini’s waren erbij, foto’s Sara Kerklaan Dunya Verwey wordt geinterviewd door de NOS, foto Sara Kerklaan Ook andere belangengroepen lieten van zich horen, klimaatactivisten legden het verband tussen het gevaar van klimaatverandering en de gevolgen voor vrouwen, en ook de oproep om de vrouwen in Gaza niet te vergeten klonk luid en duidelijk. links: Huub Philippens, Dolle Mina 1970. rechts: Sia Hermanides, Dolle Mina 2025. foto’s Sara Kerklaan Tijdens de Feminist March, foto Sara Kerklaan De Feminist March eindigde op het Museumplein, foto Sara Kerklaan Dolle Mina brengt Ode aan Wilhelmina Drucker in Amsterdam Museum / (H’ART Museum) Na afloop van de Feminist March ging een klein groepje Dolle Mina’s nog door, richting Amsterdam Museum (in H’ART Museum) voor een zorgvuldig geheim gehouden actie: het aanbieden van het portret van Wilhelmina Drucker als ontbrekend museumstuk in de tentoonstelling ‘Vrouwen van Amsterdam’. Het was Dolle Mina namelijk opgevallen, dat er tussen de vele opmerkelijke vrouwen die samen vorm hebben gegeven aan wat de stad Amsterdam nu is, een portret van een van de meest opmerkelijke en rebelse vrouwen ontbrak: Wilhelmina Drucker. Tot schrik van de bewaking van het museum, betrad een groepje actievoersters om 16 uur de hal van H’ART en vroeg om een onderhoud met de directeur. Dolle Mina had nl. voor de directeur van het Amsterdam Museum, Judikje Kiers, een verrassing in petto: een fraai ingelijst portret van Wilhelmina Drucker, om toe te voegen aan de tentoonstelling ‘Vrouwen van Amsterdam’. Natuurlijk ging dit cadeau ook gepaard met een ‘Ode aan Wilhelmina Drucker’, voorgedragen door Dunya Verwey, Dolle MIna van het eerste uur. Dolle Mina op weg naar de tentoonstelling ‘Vrouwen van Amsterdam’, begeleid door directeur van het Amsterdam Museum, Judikje Kiers, foto Sara Kerklaan Tekst ‘Ode aan Wihelmina Drucker’ Wilhelmina Drucker was een pionier van de eerste feministische golf in Nederland. Zij streed onophoudelijk voor vrouwenkiesrecht, gelijke rechten en economische zelfstandigheid van vrouwen. Haar activisme, waaronder de oprichting van de Vrije Vrouwenvereniging en haar strijd tegen wettelijke en maatschappelijke ongelijkheden, heeft de basis gelegd voor de vrouwenemancipatie in Nederland. Dolle Mina, de beweging die in de jaren ’70 gangmaker was voor de Tweede Feministische Golf in Nederland èn Vlaanderen, ontleent haar naam aan dit Amsterdamse rolmodel. Deze beschrijving geven we mee aan je portret, omdat we vinden dat het een onmisbare toevoeging is aan de tentoonstelling ‘Vrouwen van Amsterdam’. Jij mag niet ontbreken in deze galerij van betekenisvolle vrouwen die de geschiedenis van Amsterdam mee hebben gevormd. Daarnaast heb jij de geschiedenis van de vrouwenbeweging mee vormgegeven, in een tijd waarin het allerminst vanzelfsprekend was dat vrouwen zich in het openbaar uitspraken. Jij gaf een stem aan vrouwen die geen rechten hadden en monddood waren gemaakt. Jij opende de weg naar emancipatie. Wat jij indertijd hebt gedaan, heeft ons, Dolle Mina’s, geïnspireerd tot strijd en actie voor gelijkwaardigheid van vrouwen en mannen. Nu de bevochten rechten van de vrouw opnieuw dreigen te worden ingeperkt, blijf jij een bron van inspiratie voor de huidige generatie Dolle Mina’s. Zoals zo mooi op jouw monument gebeiteld staat: Vrouwen, houd de fakkel brandende en laat je stem niet doven! Het ingelijste portret van Wilhelmina Drucker, ‘Dolle Mina’ wordt gesteund door Museum Geelvinck. In het kader van Internationale Vrouwendag programmeerde de Geelvinck Salon in het Luther Museum op 9 maart een concert met werk van twee eind-18de eeuwse Franse vrouwelijke componisten, uitgevoerd door fortepianiste Lucie de Saint Vincent www.dollemina.org contact: dollemina2025@gmail.cominfo@dollemina.org