Van Spandoek tot Kunstobject: ‘Day for Night’ in De Appel Amsterdam, 25 augustus – 4 september Gepubliceerd op: 14 september 2020 Hoe een actiemiddel als een spandoek, meegedragen in demonstraties in 2013 en 2014, tot een kunstobject werd, dankzij het project ‘Day for Night’ in De Appel. Hierin stond Claudette van Trikt centraal, Dolle Mina van het eerste uur. De eis van Dolle Mina voor Openbaar Plasrecht uit 1970 is in 2020 nog altijd niet geheel gerealiseerd. De Appel ‘Day for Night’ ‘Day for Night’ is een kunstproject met een serie van vijf presentaties tussen 25 augustus en 4 september, die overdag te bezoeken waren en s’nachts als livestream te zien. De deelnemende kunstenaars kozen steeds zelf wie na hun gepresenteerd zou worden. Zo koos Willem de Rooij voor Avery Preesman, die Bianca Stigter uitnodigde, die op haar beurt Quinsy Gario vroeg, die voor zijn presentatie werk van zijn moeder Glenda Martinus betrok. Quinsy Gario vroeg tenslotte Claudette van Trikt om de serie van vijf af te sluiten. Persbericht De Appel ‘Day for Night’ met Claudette van Trikt Banner “Plasrecht in Sprinters”, 2013 gemaakt in samenwerking met Dunya Verwey materialen: oud beddenlaken, viltstift en vier bezemstelen foto van Nora Rozenbroek (1944-2012), Dolle Mina van het eerste uur Met dank aan de kunstenaar Audio opname met Nora Rozenbroek, Selma Leydesdorff, Rita Hendriks, Dunya Verwey, Claudette van Trikt, Michel Korzec, Alex Korzec e.a. Wat betekent het om een kunstwerk – en de kunstenaar – in een ander licht te zien? Terwijl de Appel te midden van diepgaande sociale en maatschappelijke veranderingen weer de deuren opent, her-denken we ons programma en gebruiken het heden om ons te verbinden met makers van kunst en geschiedenis die verbonden zijn met Amsterdam. Deze reeks presentaties ontvouwt zich geleidelijk gedurende de zomer van 2020 door middel van de presentatie van telkens één kunstenaar en één werk. Deze werken zijn overdag op afspraak en ‘s avonds via livestream te zien. Op deze manier starten we het ontvangen van publiek op ons adres aan de Schipluidenlaan 12 weer op. Met Day for Night willen we ook de totaal verschillende ruimtes en tijden waarin we ons bevinden én die ons verbindt, begrijpen via www.deappel.nl, onze nieuwe website in ontwikkeling. Wat voor ons nacht is kan bij jou dag zijn, en andersom. Omdat deze aanpak het mogelijk maakt om kunstwerken en hun makers van dichtbij te beleven; gedurende schemering, door het nachtlicht naar de dauw, en weer terug naar daglicht, doemt er een bepaalde horizon, voorbij binaire tegenstellingen, op. “Eens en altijd”; dat herhaalde Claudette van Trikt in haar gesprek met Quinsy Gario en maakte daarmee diepe indruk. Eens een Dolle Mina, altijd een Dolle Mina. Niet “hoppen” tussen verontwaardigingen en onderwerpen maar trouw aan een strijd die nog niet klaar is: de strijd voor gelijke rechten voor vrouwen en mannen, voor mensen van kleur en van alle klassen, voor een rechtvaardige wereld. Claudette van Trikt: Met heel veel trots en respect presenteren wij een fragment uit het werk en leven van Claudette van Trikt, Dolle Mina van het eerste uur, mede-samensteller van de reader Zwarte Sociologie, voorvechtster van toiletten in sprinters en openbare plaatsen, onderwijs-revolutionair. Dit is de vijfde en laatste editie van Day for Night, een programma waarin de kunstenaars kozen wie na hun gepresenteerd zou worden. Zo koos Willem de Rooij voor Avery Preesman, die Bianca Stigter uitnodigde die op haar beurt Quinsy Gario vroeg die voor zijn presentatie zijn moeder Glenda Martinus betrok. Over de keuze van Gario voor Van Trikt, zegt hij het volgende: “Ik heb Claudette van Trikt gevraagd omdat zij een intersectionele activist van het eerste uur is in Nederland. Zij was de eerste Zwarte Dolle Mina en dit jaar is het 50 jaar sinds de oprichting van de Dolle Mina’s in 1970. Voor mij was het belangrijk om niet alleen over haar activisme, in het verleden en recent in 2013, te praten, maar het ook te hebben over performatieve acties, koloniale erfenissen en het dekoloniseren van de geest. De huidige strijd tegen onrecht heeft heel veel te danken aan de inspanningen van mensen als mevrouw Van Trikt en het is noodzakelijk om die inspanningen, bekend en minder bekend, te blijven herinneren.” Dat herinneren doen we met dank aan de genereuze steun van Van Trikt, ze stelt een deel van haar archief ter beschikking en we presenteren de banner die in 2013 centraal stond tijdens de protesten voor het plasrecht in de regionale sprinters. De reader Zwarte Sociologie, die het hart vormt van haar revolutionaire onderwijs inspanningen, is in gescande vorm te lezen bij de Appel. Audio Interview Claudette van Trikt met Quinsy Gario Luister naar het volledige gesprek tussen Van Trikt en Gario: open de link, scroll naar beneden en klik op Claudette van Trikt, onderaan is het audiofragment te beluisteren. De Wereld Draait Door Naar aanleiding van de actie ‘Plasrecht in de Sprinter’ en de uitzending op AT5 nodigde DWDD Claudette van Trikt en Dunya Verwey uit voor de uitzending van 25 januari 2013. Dunya Verwey is conservator van Museum Geelvinck en programmeur van de Geelvinck Salon. Ook ons museum geeft regelmatig aandacht aan emancipatiebewegingen in brede zin. Dolle Mina Geen Museumstuk Zie voor een eerder bericht op de Geelvinck website over de actie: Plasrecht in de Sprinter, van 24 januari 2013 Dolle Mina geen museumstuk