Willem Brons opent zijn 28ste Internationale Masterclass in de Waalse Kerk, 22 augustus, 20h15

Willem Brons - foto: Jaap Eilander
Gepubliceerd op: 11 augustus 2024

Al vele jaren geeft concertpianist en pianopedagoog Willem Brons een internationale masterclass voor zeer talentvolle studenten uit binnen- en buitenland, die groot aanzien heeft verworven. Het openingsconcert van de 28e Internationale Masterclass 2024 wordt traditiegetrouw gespeeld door Willem Brons in De Waalse Kerk. Op het programma staan de laatste drie sonates van Beethoven, die hij voor het eerst speelde in oktober 1968. De indertijd zo bekende recensent Hans Reichenfelt constateerde toen al een “zeldzame affiniteit met de late Beethoven”.

De late Beethoven wordt vaak beschreven als gepassioneerde sereniteit. Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar is dat toch niet. Sereniteit in Beethovens late werken is zo intens dat het grenst aan passie. Aan de andere kant is in die werken passie vaak gerelateerd aan indringende lyriek. Het een lijkt niet te kunnen bestaan zonder het ander. In de Sonate opus 109 overheerst sereniteit door het zangerige thema van het laatste deel. Sonate opus 110 vertelt een lijdensverhaal dat eindigt in een extatische bevrijding, met een slot dat gepassioneerde sereniteit uitstraalt. Sonate opus 111 begint met intense dramatiek en passie, terwijl het tweede deel, gebaseerd op een simpel thema, een onbeschrijfelijke sereniteit biedt. Samen vormt dit drieluik een document humain, zoals er in de muziekgeschiedenis maar weinig te vinden zijn. Het Adagio in b-klein KV. 540 van Mozart is een ideale voorbereiding voor Beethovens Sonate opus 109. De geconcentreerde schrijfstijl van dit adagio lijkt op die van Beethovens latere werken, en het serene slot van het adagio doet denken aan het thema van het derde deel van de Sonate opus 109.

Programma

  • W.A. Mozart  Adagio in b-klein, KV. 540
  • L. van Beethoven  Sonate in E-groot, op. 109
  • L. van Beethoven  Sonate in As-groot, op. 110
  • L. van Beethoven  Sonate in c-klein, op. 111

Datum en Tijd:
22 augustus, 20.15 uur

Adres:
Oudezijds Achterburgwal / Walenpleintje 159

Kaartjes kopen: klik hier

*Let op! Deze prijzen hebben betrekking op de online voorverkoop. Aan de deur wordt er bovenop elk ticket €2,50 extra aan transactiekosten gerekend.

Over Willem Brons

Willem Brons (1937) treedt nog steeds veelvuldig op. Hij is een belangrijk vertolker van de muziek van Bach, Beethoven en Schubert, al is zijn repertoire daartoe nooit beperkt gebleven. Ook is hij ambassadeur van het historisch instrument. Naast talrijke recitals heeft hij opgetreden met vele beroemde orkesten en samengewerkt met grote dirigenten in binnen- en buitenland. Brons was liefst vijftig jaar docent bij het Conservatorium van Amsterdam, waar hij les gaf over de piano, kamermuziek en liedbegeleiding. Hij leidde diverse generaties pianisten op en bracht hen de kunst van muzikale expressie bij.

Willem Brons en Museum Geelvinck

Er bestaat een jarenlange warme persoonlijke vriendschap en dito muzikale samenwerking tussen Willem Brons en Museum Geelvinck. Toen ons museum de Sweelinck collectie historische toetsinstrumenten, waar Willem nauw mee verbonden was, onder zijn hoede nam, is Willem een belangrijke adviseur binnen ons samenwerkingsverband gebleven. Hij was ook door de jaren heen jurylid voor onze Geelvinck Fortepiano Concoursen, vast onderdeel van het jaarlijkse Geelvinck Early Piano Festival, en heeft tal van keren voor de Geelvinck Salon een pianorecital uitgevoerd, solo of met zijn leerlingen.

Willem Brons tijdens een van zijn masterclasses in het Geelvinck Hinlopen Huis, Amsterdam

Willem Brons legt finesses van het pianospel uit aan deelnemers aan de Fortepiano Competition, onderdeel van het Geelvinck Fortepiano Festival 2015 in de Blauwe Kamer van het Geelvinck Hinlopen Huis

Overzicht