Wie zijn wij

Museum Geelvinck Team

Jurn Buisman in de rotstuin op Kolthoorn

Jurn Buisman – Directeur & Zakelijk Leider

Eind jaren tachtig initiator en drijvende kracht achter het huidige Museum Geelvinck. Indertijd begon hij met een opzet voor het behoud van collecties, die uiteen dreigden te vallen. Hij gaf leiding aan de restauratie en reconstructie van de gebouwen en tuin van het Geelvinck Hinlopen Huis. Sedertdien stelde hij – vanaf 1997 samen met Dunya Verwey – jaarlijks tenminste één grote tentoonstelling samen, waarvan enkele in het buitenland. Tevens leidde hij restauratieprojecten bij de Verenigde Naties en was hij betrokken bij een breed scala aan erfgoedbehoud in binnen- en buitenland. Hij materialiseerde Geelvinck Muziek Museum Zutphen (2016-2019) en projecten in Heerde en Wijhe. Ontwikkelde met partners een nieuw plan voor Felix Meritis (niet gerealiseerd). Sedert 2016 initiator en lead manager van het samenwerkingsverband Geelvinck Muziek Musea, onder meer met het Pianola Museum. Ontwikkelde Geelvinck Muziek in Musea: concertseries in musea en historische locaties door heel Nederland. Vanaf 2007 nauw betrokken bij de Sweelinck Collectie (opgenomen onder de vleugels van Museum Geelvinck). Ontwikkelde vanaf 2010 samen met Bert Honig en Dunya Verwey de Geelvinck Wandelconcerten. Ontwikkelde vanaf 2011 samen met Dunya Verwey en Michael Tsalka (2013-2019: artistiek leider) Geelvinck Fortepiano Festival met onder meer New Frontiers (nieuwe composities) en het Geelvinck Fortepiano Concours (onder meer Chopin Award). Oprichter en eerste voorzitter van de Chopin Stichting Nederland (lid IFCS).

Dunya Verwey – Concertprogrammering & nieuwsbrief 

In 1997 raakte de cultureel antropologe en feminsite Dunya Verwey betrokken bij Museum Geelvinck. Sedertdien is zij co-maker van de opeenvolgende tentoonstellingen en heeft zij haar stempel gedrukt op het productieprogramma. Zo is zij bijna zeven jaar bezig geweest met de voorbereidingen voor de productie van de tentoonstelling ‘Swart op de Gracht’ (2013). Culturele dialoog is door haar inbreng een rode draad geworden binnen ons beleid. In 2004 is zij betrokken bij de start van de Geelvinck Salon concertserie, die zij tot op de dag van vandaag programmeert.

Gijs Wilderom – Conservator-restaurator collectie vroege historische piano’s

Direct na mijn studie meubelmaken kwam ik in contact met de pianobouw en -restauratie. Eerst als meubelmaker in een restauratie-atelier waar Franse instrumenten uit het midden van de negentiende eeuw werden gerestaureerd.

Muziek was voor mij al een deel van mijn leven, maar werd daar nog meer ontwikkeld. Na enkele jaren kreeg ik de kans om naaste medewerker van een pianobouwer te worden. In dit atelier werden fortepiano’s gekopieerd uit de tijd van Mozart, Haydn en Beethoven. Vanaf die tijd was het voor mij al snel duidelijk dat composities het best gespeeld kunnen worden op instrumenten uit die tijd. 

Ksenia Kiselova – PR & Communicatie

Mijn naam is Ksenia Kiselova en ik woon sinds 2018 in Amsterdam. Ik ben een Research Masterstudent aan de Universiteit van Amsterdam. Ik ben gespecialiseerd in erfgoed, herinnering en archeologie. Mijn interesse in erfgoed en mijn professionele ervaringen uit het verleden hebben me naar Museum Geelvinck gebracht, waar ik als stagiair werk voor het PR- en Communicatieteam. Ik ben erg blij om met het museum samen te werken. Ik vind de missie om mensen dichter bij de geschiedenis en het muzikale erfgoed te brengen erg belangrijk. Door Museum Geelvinck te helpen met communicatie en zijn online aanwezigheid, wil ik ervoor zorgen dat het geweldige werk van het museum op het gebied van erfgoedbehoud algemeen wordt erkend en gewaardeerd.

Axel Wenstedt – Evenement Programmering

Axel Wenstedt (Gemonde, bij DenBosch) speelt (na pianoles bij organist-klavecinist Gerard Dekker) sinds 1971 als autodidact klavecimbel, orgel en fortepiano. Volgde cursussen kamermuziek, liedbegeleiding en barokmuziek. Speelde al tijdens zijn werkzaam leven als huisarts maar vooral daarna, vele honderden concerten als continuospeler bij diverse amateurorkesten en – koren, barokke kamermuziek met (semi)professionele musici, en  orgelconcerten in Nederland,  Duitsland (oa Eisenach), Belgie, barokorgels in Frankrijk,  en in Wenen, Sion (Zwitserland) en Zweden. Was 9 jaar organisator  van de wekelijkse koffieconcerten op kasteel Heeswijk, het Museum voor Religieuze Kunst Uden, en van (orgel)concerten elders. Bestuurslid en programmeur voor  “Cultuur aan de Dommel” in Geldrop.

Michel Agterberg – Filmmaker & Video Producent

Michel Agterberg is zelfstandig filmmaker en video producent. Hij maakt videoproducties voor bedrijven en culturele instellingen. Na zijn opleiding muziekregistratie aan het Haags Conservatorium afgerond te hebben heeft hij gewerkt bij diverse audiovisuele bedrijven, waar hij radio en tv-commercials en bedrijfsfilms heeft gemaakt. In 2012 begon hij voor zichzelf als Michel Agterberg Video Producties. Zijn kracht is het maken van film met een inhoudelijk sterk verhaal waarbij de sfeer de inhoud ondersteunt.

Geelvinck Early Piano Festival

Het Geelvinck Festival ‘Early Piano’ wordt georganiseerd door de Stichting Geelvinck Fortepiano Festival: KvK 59613343

De stichting is opgezet conform het Raad van Toezicht-model van de Governance Code Cultuur en past de Code Diversiteit en Inclusie en de Fair Practice Code toe.

Artistiek leider dr. Michael Tsalka
In verband met Covid-19 moesten wij bij de herstructurering van de 10e editie zijn bezielende leiding missen. Vanwege verblijf in het buitenland kon hij niet aanwezig zijn.

Zakelijk leider dr. Jurn A.W. Buisman

Beschermheer Richard Egarr

Juryvoorzitter Geelvinck Concours Marcel Baudet

Bestuursvoorzitter Raad van Toezicht Maud Arkesteijn – van Willigen

Uitvoeringsorganisatie
– Museum Geelvinck, Heerde
– Research & Management for the Arts (rmArts), Amsterdam

Videoproducties Michel Agterberg Video Productions, Zutphen

Concertprogrammering & nieuwsbrief Dunya Verwey

Communicatie & Facebook Annelies Rhebergen & Hannah Buisman