Beethovens Egmont: Lang leve de Vrijheid Midweekkasteelconcert kasteel Geldrop ensemble rondom Tobias Borsboom

20 okt 2021, 20.00
Kasteel Geldrop, Geldrop
Tobias Borsboom - piano Yukiko Hasegawa - piano / fortepiano Meneka Senn - sopraan Simon Mulder - dichter, voordrachtskunstenaar
Tobias-x-4

Beethovens Egmont: Lang leve de Vrijheid

Een tijdcapsule neemt u mee voor een reis naar het Nederland van het verleden, aan het begin van de tachtigjarige oorlog. We volgen graaf Lamoraal van Egmont. Hij protesteert tegen de brute maatregelen en onderdrukking door de Hertog van Alva. Als Egmont wordt uitgenodigd hierover in gesprek te gaan, is de vrees dat dit een vals voorwsendsel is om Egmont te arresteren. Desondanks weigert hij weg te lopen en zijn vrijheidsideaal op te geven. De angst wordt bewaarheid: Hij wordt gevangengezet en – de wanhopige inspanningen van zijn minnares Klaartje ten spijt – ter dood veroordeeld.

Beethoven was een fervent aanhanger van de idealen van de Franse Revolutie. Hij barste daarom in woede uit toen Napoleon zichzelf tot Keizer bekroonde. Hij bleek niet de vrijheidsstrijder te zijn die Beethoven voor ogen had, maar een veroveraar en een alleenheerser. Hij kraste Napoleons naam uit de partituur van de Eroica Symfonie, die aan hem was opgedragen. Zo hard, dat er alleen nog maar een gat in het papier te zien was.Die vrijheidsstrijder zag Beethoven wel in Egmont. De Nederlandse graaf en zijn heroïsche zelfopoffering – vooral in de vorm die Goethe van deze geschiedenis heeft gemaakt – was voor Beethoven een uitermate geschikt onderwerp om uiting te geven aan zijn eigen vrijheidsidealen en bezorgdheid rondom de politieke situatie van zijn tijd. Hij gaf daarom met veel graagte gehoor aan de oproep van Goethe om muziek ter begeleiding van zijn toneelstuk Egmont te schrijven. De schrijver Franz Grillparzer bracht nadien een tekst uit die – los van het toneelstuk van Goethe – bij de muziek van Beethoven kon worden voorgedragen.

Ludwig van Beethoven – Egmont, Op. 84 toneelmuziek bij Goethes Egmont (bewerking voor piano quatre-mains, sopraan en verteller)

1. Overture: Sostenuto, ma non troppo – Allegro 2. Lied: “Die Trommel gerühret” 3. Entracte: Andante 4. Entracte: Larghetto 5.        Lied: “Freudvoll und leidvoll” 6. Entracte: Allegro – Marcia 7.        Entracte: Poco sostenuto e risoluto 8. Klärchens Tod 9. Melodram: “Süßer Schlaf” 10. Siegessymphonie: Allegro con brio  

Dit concert wordt mogelijk gemaakt met steun van het Nederlands Fonds Podium Kunsten, die de Balkonscènesubsidie in het leven heeft geroepen om de door de coronacrisis getroffen artiesten te ondersteunen.

Tobias Borsboom, de pianist met ‘een juweel van een toucher’ (Trouw), speelt als winnaar van de Dutch Classical Talent Award sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Tezamen met violist won Piotr Jasiurkowski won hij tevens de Dutch Classical Talent-publieksprijs. Ook toerde hij als solist in Gershwins Pianoconcert in F met het Nederlands Studenten Orkest, en met zijn soloprogramma Wanderer in binnen- en buitenland. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer (Label 7 Mountain Records, 2017) is met veel lof in de pers en media onthaald.Tobias toont zich een veelzijdig en creatief musicus, die ook op het gebied van kamermuziek zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Regelmatige kamermuziekpartners zijn cellist Lidy Blijdorp, violist Piotr Jasiurkowski, violist Pieter van Loenen, cellist Pamela Smits, saxofonist Arno Bornkamp. Met celliste Pamela Smits werkt Tobias sinds 2017 samen als programmeur van de concertserie Vriendenconcerten in de Zuiderkerk van Amsterdam. In 2018 is Tobias Borsboom met pianoduopartner Yukiko Hasegawa uitgekozen als Shizuoka no Meishutachi (Meesters of Shizuoka) in Japan, met verschillende optredens die daarop volgen.Ook gaat hij graag de samenwerking aan met andere theater- en kunstvormen. Voor seizoen 2018-2019 loopt in samenwerking met theaterproductiehuis Oorkaan Meneer Tobias en het zwarte monster, een muziekvoorstelling voor kinderen vanaf vier jaar. Daarnaast is hij deel van gezelschap Theatre-Hotel Courage dat in 2017 de Nederlandse theaters aandoet met A room with a view. Met celliste Lidy Blijdorp speelt hij enkele zeer succesvolle vertelconcerten, waaronder Zomerdag in Parijs, Mata Hari, en De rechtvaardigen, waarvan de laatste twee zijn geschreven en worden verteld door Jan Brokken.Tobias Borsboom is oprichter en leider van theatergroep De Schubertianen waarin de spelers in de huid kruipen van de artistieke vrienden van Schubert, en in de voorstelling De Housewarming 1826 houden zij een feest ter ere van hun grote vriend.De achterliggende jaren was Tobias eveneens prijswinnaar op concoursen als het YPF Piano Competition, het Concertgebouw Entree Kamermuziek Concours en het Prinses Christina Concours en meer. Hij voltooide in 2013 zijn master-opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn. Daarvoor studeerde hij aan de Jong talent afdeling van het Utrechts Conservatorium bij Paolo Giacometti. Hij volgde masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici als Maria João Pires, Klaus Hellwig, Georg Friedrich Schenck, Geoffrey Douglas Madge en Jan Boguslaw Strobel.Naast zijn gevarieerde drukke concertleven werkt Tobias Borsboom aan het Conservatorium van Amsterdam als correpetitor.

pianiste Yukiko Hasegawa   www.yukikohasegawa.com   Yukiko Hasegawa (born Hamamatsu, Japan) is known for her refined and sensitive musicianship with a deep understanding of the many different styles in her repertoire. Born in Japan, she now resides in The Netherlands. Both active as a pianist and fortepianist, she performs as a soloist and in chamber music collaborations for many different music festivals and concert venues. She is based in The Hague in The Netherlands.

Meneka Senn, sopraan. Na haar Bachelor studie aan het conservatorium van Amsterdam besloot Meneka Senn zich te specialiseren in (vroege) barok opera. Ze nam ze deel aan het Exzellenz Program Barock Vokal in Mainz, Duitsland, waar ze lessen volgde van o.a. Andreas Scholl. Meneka trad op in opera projecten onder leiding van Sigiswald Kuijken, Maris Kupcs, Fabio Bonnizoni en Raphael Alpermann, en zong in de ensembles van onder meer Philippe Herreweghe, Peter Philips and Ton Koopman. In februari 2017 werd ze toegelaten tot het Carnegie Hall young artist program in New York, waar ze samenwerkte met de Tallis Scholars. In 2017-2019 was ze als solist verbonden aan het Opera theater JK Tyla in Pilsen, Tsjechië. Met hun Monteverdi productie, waar zij de rollen van La Musica en Euridice vertolkte,  stond ze onder meer in het Markgräfiches Theater Bayreuth. Meneka vervolgt haar studie , Master of Music, aan het conservatorium van Tilburg, in de klas van Sinan Vural. Seizoen 2019-2020 stond in het teken van de 42 voorstellingen van De Toverfluit, een coproductie van Silbersee en de Toneelmakerij, waar ze de rol van Pamina zong. Sinds 2018 is Meneka ook voorstellingsleiding en regie assistent bij opera Nijetrijne. Die laatste functie heeft ze ook uitgevoerd in oktober 2020 bij de Le Nozze Di Figaro, een productie van De Nationale Opera in Amsterdam. Meneka is oprichter van Yala Music, die muziekproducties in binnen-en buitenland organiseert. Momenteel wordt ze gecoacht door Maurits Draijer, en woont in Amsterdam. Simon Mulder, voordracht, www.poezieverrijkt.nl/dichters/simon-mulder/ Dichter Zelfs in zijn poëzie zijn signalen terug te vinden die erop wijzen dat Simon Mulder misschien in de verkeerde eeuw is geboren. Neem bijvoorbeeld zijn gedicht Mijn hoofd is als een lege zaal dat gaat over vervreemding of zijn gedicht De mannen van de geest waarin de ik-figuur een thuis vindt tussen typen mannen die zeker niet in de eenentwintigste eeuw thuishoren. Feest der Poëzie. Behalve dichter en voordrachtskunstenaar is Simon Mulder ook de drijvende kracht achter de stichting Feest der Poëzie. Deze stichting richt zich op vormvaste dichtkunst, klassieke voordrachtskunst en ambachtelijke boekdrukkunst. Feest der Poëzie organiseert poëziebijeenkomsten en geeft een literair tijdschrift uit met de titel Avantgaerde. Een evenement dat Feest der Poëzie meerdere keren per jaar organiseert, is De Salon der Verzen. Tijdens dit poëziepodium dragen verschillende vormvaste dichters voor uit eigen werk. Daarnaast organiseert de stichting ook themabijeenkomsten onder andere over de Tachtigers, een dichtersgroep uit het einde van de negentiende eeuw. Avantgaerde Ook de uitgave Avantgaerde van de stichting Feest der Poëzie verwijst naar de negentiende eeuw. In dit exclusieve tijdschrift staan gedichten van hedendaagse dichters, maar de vormgeving ademt een 19e-eeuwse esthetiek. Zo is het tijdschrift handmatig gedrukt met een stopcylinderpers uit 1913. Het lettertype is Old Style en de omslag is een houtsnede die sterk aan Art Nouveau doet denken. SweetStars Ten slotte zit Simon Mulder in de jury van SweekStars. Dit is een ambitieuze schrijfwedstrijd met een hoofdprijs van € 1.000,– en met maar liefst 15 categorieën. Poëzie is één van de categorieën naast bijvoorbeeld Romantiek, Non-fictie, Thriller & Horror, Fantasy en Fictie Algemeen.

de concertserie: 2021/10/9 Glinstra State, Kunstkring Hardegarijp
2021/10/20 Kasteel Geldrop (Cultuur aan de Dommel)
2021/10/23 –  Dat Bolwerck, Zutphen
2021/10/24  Kasteel Doornenburg

Locatie

Tobias-x-4

Kasteel Geldrop

Mierloseweg 1
5662 KA Geldrop
Meer informatie

Musici

Tobias-x-4

Tobias Borsboom - piano

Meer informatie
Tobias-x-4

Yukiko Hasegawa - piano / fortepiano

Meer informatie
Tobias-x-4

Meneka Senn - sopraan

Meer informatie
Tobias-x-4

Simon Mulder - dichter, voordrachtskunstenaar

Meer informatie
20 okt 2021, 20.00
Kasteel Geldrop, Geldrop

Overzicht