Wie zijn wij Museum Geelvinck Team Jurn Buisman – Directeur & Zakelijk Leider Eind jaren tachtig initiator en drijvende kracht achter het huidige Museum Geelvinck. Indertijd begon hij met een opzet voor het behoud van collecties, die uiteen dreigden te vallen. Hij gaf leiding aan de restauratie en reconstructie van de gebouwen en tuin van het Geelvinck Hinlopen Huis. Sedertdien stelde hij – vanaf 1997 samen met Dunya Verwey – jaarlijks tenminste één grote tentoonstelling samen, waarvan enkele in het buitenland. Tevens leidde hij restauratieprojecten bij de Verenigde Naties en was hij betrokken bij een breed scala aan erfgoedbehoud in binnen- en buitenland. Hij materialiseerde Geelvinck Muziek Museum Zutphen (2016-2019) en projecten in Heerde en Wijhe. Ontwikkelde met partners een nieuw plan voor Felix Meritis (niet gerealiseerd). Sedert 2016 initiator en lead manager van het samenwerkingsverband Geelvinck Muziek Musea, onder meer met het Pianola Museum. Ontwikkelde Geelvinck Muziek in Musea: concertseries in musea en historische locaties door heel Nederland. Vanaf 2007 nauw betrokken bij de Sweelinck Collectie (opgenomen onder de vleugels van Museum Geelvinck). Ontwikkelde vanaf 2010 samen met Bert Honig en Dunya Verwey de Geelvinck Wandelconcerten. Ontwikkelde vanaf 2011 samen met Dunya Verwey en Michael Tsalka (2013-2019: artistiek leider) Geelvinck Fortepiano Festival met onder meer New Frontiers (nieuwe composities) en het Geelvinck Fortepiano Concours (onder meer Chopin Award). Oprichter en eerste voorzitter van de Chopin Stichting Nederland (lid IFCS). Sinds de jaren ’90 lid van ICOMOS en al jaren Expert Member (en de laatste jaren tevens Vice-President Europe) van ICOMOS-IFLA ISC Cultural Landscapes, werd hij, na negen jaar secretaris te zijn geweest van ICOMOS Nederland, in 2023 verkozen tot secretaris generaal (internationaal) van ICOMOS. Daarnaast is hij actief in diverse andere internationale gremia, onder meer in de raden van toezicht van Europa Nostra en Interpret-Europe. Lees meer Dunya Verwey – Concertprogrammering & nieuwsbrief In 1997 raakte de cultureel antropologe en documentairemaker Dunya Verwey betrokken bij Museum Geelvinck. Sedertdien is zij co-curator van de opeenvolgende tentoonstellingen en heeft zij haar stempel gedrukt op het productieprogramma. Zo is zij bijna zeven jaar bezig geweest met de voorbereidingen voor de productie van de tentoonstelling ‘Swart op de Gracht’ (2013). Culturele dialoog is door haar inbreng een rode draad geworden binnen ons beleid. Recente voorbeelden zijn de projecten ‘Beethoven is Black’ en ‘Bigi Kaaiman’ (documentairefilm). In 2004 is zij betrokken bij de start van de Geelvinck Salon concertserie, die zij tot op de dag van vandaag programmeert. In 2023 werd zij benoemd tot voorzitter van MoWIC. Daarnaast is zij actief in het bestuur van de Arnold Bake Society (etnomusicologie) en lid van ICOMOS. In 1969 nam zij deel aan de Maagdenhuisbezetting en later dat jaar was zij één van de vier initiatiefnemers van Dolle Mina. Zij stond aan de wieg van Cinemien en blijft zich als Dolle Mina inzetten door de programmering van emancipatoire activiteiten. Lees meer Gijs Wilderom – Conservator-restaurator collectie vroege historische piano’s Direct na mijn studie meubelmaken kwam ik in contact met de pianobouw en -restauratie. Eerst als meubelmaker in een restauratie-atelier waar Franse instrumenten uit het midden van de negentiende eeuw werden gerestaureerd. Muziek was voor mij al een deel van mijn leven, maar werd daar nog meer ontwikkeld. Na enkele jaren kreeg ik de kans om naaste medewerker van een pianobouwer te worden. In dit atelier werden fortepiano’s gekopieerd uit de tijd van Mozart, Haydn en Beethoven. Vanaf die tijd was het voor mij al snel duidelijk dat composities het best gespeeld kunnen worden op instrumenten uit die tijd. Lees meer Ksenia Kiselova – PR & Communicatie Mijn naam is Ksenia Kiselova en ik woon sinds 2018 in Amsterdam. Ik ben een Research Masterstudent aan de Universiteit van Amsterdam. Ik ben gespecialiseerd in erfgoed, herinnering en archeologie. Mijn interesse in erfgoed en mijn professionele ervaringen uit het verleden hebben me naar Museum Geelvinck gebracht, waar ik als stagiair werk voor het PR- en Communicatieteam. Ik ben erg blij om met het museum samen te werken. Ik vind de missie om mensen dichter bij de geschiedenis en het muzikale erfgoed te brengen erg belangrijk. Door Museum Geelvinck te helpen met communicatie en zijn online aanwezigheid, wil ik ervoor zorgen dat het geweldige werk van het museum op het gebied van erfgoedbehoud algemeen wordt erkend en gewaardeerd. Axel Wenstedt – Evenement Programmering Axel Wenstedt (Gemonde, bij DenBosch) speelt (na pianoles bij organist-klavecinist Gerard Dekker) sinds 1971 als autodidact klavecimbel, orgel en fortepiano. Volgde cursussen kamermuziek, liedbegeleiding en barokmuziek. Speelde al tijdens zijn werkzaam leven als huisarts maar vooral daarna, vele honderden concerten als continuospeler bij diverse amateurorkesten en – koren, barokke kamermuziek met (semi)professionele musici, en orgelconcerten in Nederland, Duitsland (oa Eisenach), Belgie, barokorgels in Frankrijk, en in Wenen, Sion (Zwitserland) en Zweden. Was 9 jaar organisator van de wekelijkse koffieconcerten op kasteel Heeswijk, het Museum voor Religieuze Kunst Uden, en van (orgel)concerten elders. Bestuurslid en programmeur voor “Cultuur aan de Dommel” in Geldrop. Michel Agterberg – Filmmaker & Video Producent Michel Agterberg is zelfstandig filmmaker en video producent. Hij maakt videoproducties voor bedrijven en culturele instellingen. Na zijn opleiding muziekregistratie aan het Haags Conservatorium afgerond te hebben heeft hij gewerkt bij diverse audiovisuele bedrijven, waar hij radio en tv-commercials en bedrijfsfilms heeft gemaakt. In 2012 begon hij voor zichzelf als Michel Agterberg Video Producties. Zijn kracht is het maken van film met een inhoudelijk sterk verhaal waarbij de sfeer de inhoud ondersteunt. Geelvinck Early Piano Festival In 2011 organiseerde Museum Geelvinck de eerste editie van het jaarlijkse Geelvinck Fortepiano Festival in Amsterdam. Deze groeide binnen enkele edities uit tot toonaangevend en qua omvang het belangrijkste festival voor fortepiano wereldwijd: 35 tot 45 concertuitvoeringen, concoursen voor aanstormend professioneel talent op fortepiano en tafelpiano, een jaarlijks internationaal wetenschappelijk symposium, fringe concerten en manifestaties, drie dagen met master classes, wandelconcerten en andere randactiviteiten. In 2026 verhuisde een gedeelte van het festival naar Zutphen, terwijl een deel in Amsterdam bleef. In verband met de Corona-maatregelen, werd de 10e editie in 2020 grotendeels online uitgevoerd (concerten in Amsterdam en Heerde). De 11e editie beperkte zich tot ‘Beethoven is Black’ (Amsterdam). Daarna werd een pauze ingelast met de intentie in de toekomst de draad weer op te pakken met internationale concoursen en wetenschappelijke symposia, en met concerttours en mini-festivals met combinaties van muziek en erfgoed. In 2023 vond een eerste mini-festival plaats (Veessen). Vanaf de achtste editie was het Geelvinck Festival ‘Early Piano’ ondergebracht in de gelieerde Stichting Geelvinck Fortepiano Festival: KvK 59613343. Deze stichting is opgezet conform het Raad van Toezicht-model van de Governance Code Cultuur en past de Code Diversiteit en Inclusie en de Fair Practice Code toe. Artistiek leider dr. Michael TsalkaIn verband met Covid-19 moesten wij bij de herstructurering van de 10e editie zijn bezielende leiding missen. Vanwege verblijf in het buitenland kon hij niet aanwezig zijn. Zakelijk leider dr. Jurn A.W. Buisman Beschermheer Richard Egarr Juryvoorzitter Geelvinck Concours Marcel Baudet Bestuursvoorzitter Raad van Toezicht Maud Arkesteijn – van Willigen Uitvoeringsorganisatie– Museum Geelvinck, Heerde– Research & Management for the Arts (rmArts), Amsterdam Videoproducties Michel Agterberg Video Productions, Zutphen Concertprogrammering & nieuwsbrief Dunya Verwey Communicatie & Instagram Ksenia Kiselova