Irene Maessen sopraan + Reinild Mees fortepiano: Clair Obscur

2 okt 2022, 16.45
Luther Museum, Amsterdam
Irene Maessen - sopraan Reinild Mees - piano Bea Goethart - zangeres
Irene Maessen en Reinild Mees, afbeelding midden Paul Verlaine (l) en Arthur Rimbaud (r), 1873

Zangeres Irene Maessen en pianiste Reinild Mees brengen in het seizoen 2022/2023 een nieuw programma rondom de twee revolutionaire Franse dichters Arthur Rimbaud en Paul Verlaine. Bea Goethart verzorgt de presentatie.

Liedrecital Clair Obscur ‘Rimbaud-Verlaine’

Irene Maessen – sopraan
Reinild Mees – fortepiano
Bea Goethart – presentatie


fortepiano:
Erard 1896 (uit de nalatenschap van graaf Roman d’Ansembourg )


Zangeres Irene Maessen en pianiste Reinild Mees brengen in het seizoen 2022/2023 dit nieuwe programma rondom de twee revolutionaire Franse dichters Arthur Rimbaud en Paul Verlaine. Irene bezocht een paar jaar geleden in een dorpje in Noord Frankrijk het Verlaine museum. Dat was een en al obscuriteit, gehuisvest in een oud cafeetje waar hij vaak zat te drinken en verliefd was op een mooie boerenjongen. Allemaal heel triest en duister. Terwijl het Rimbaud museum op een steenworp afstand (in Charleville) een grote toeristische trekpleister bleek te zijn! Toen werd het idee geboren om de tegenstellingen tussen Rimbaud en Verlaine samen te brengen in een liedrecital  ‘Clair Obscur’.De sombere Verlaine was getrouwd en 10 jaar ouder dan de mooie jonge dichter Rimbaud, een onverschrokken levensgenieter. Hun heftige liefdesrelatie was er een van aantrekken en afstoten. Kortstondig en gepassioneerd was de verhouding tussen de twee kunstenaars. Ze waren elkaars tegenpool, maar ze leken tot elkaar veroordeeld door hun enorme talent voor de dichtkunst. Zo verzorgde Verlaine de publicatie van  Rimbaud’s gedichtencyclus Les Illuminations. Maar na een heftige ruzie in Brussel schoot de tot wanhoop gedreven Verlaine Rimbaud neer en kwam hij in de gevangenis van Mons terecht voor 3 jaar. Daar schreef hij het aangrijpende gedicht Prison, dat later door Gabriel Fauré en Reynaldo Hahn op muziek werd gezet. Ook veel andere Franse en Nederlandse componisten uit de 19e en 20e eeuw lieten zich inspireren door hun gedichten. De liederen en chansons worden toegelicht met anekdotes.

PROGRAMMA:

de jonge Verlaine                                                    

Saturiens

– ‘Les sanglots longs’
Reynaldo Hahn (1874-1947)               
Uit: Sept chansons grises (1887/90)
1. Chanson d’Automne 

Fêtes galantes

– ‘Les donateurs sérénades’ 
Reynaldo Hahn                                
Fêtes galantes 

– ‘Calmes dans les demi jour’
Claude Debussy (1862-1918)
En sourdine (1882)

Claude Debussy
Uit: Fêtes galantes (1891/92-1904)
3. Clair de lune

– ‘Bah! maigré les destins jaloux’
Jacques Beers (1902-1947)
Les indolents 

Huwelijk Verlaine en Mathilde

La bonne chanson

 – ‘Puisque l’aube grandit’
Gabriel Fauré (1845-1924)
Uit: La bonne chanson, Op. 61 (1892/94)
2. Puisque l’aube grandit

 – ‘La lune blanche’
Gabriel Fauré
Uit: La bonne chanson, Op. 61 (1892/94)
3. La lune blanche

De jonge Rimbaud 

Cahier de Douai

– ‘Dans la feuillée’

– ‘C’est un trou de verdure’

– ‘Par les soirs bleus d’été’                                                                                

Rimbaud en Verlaine in Londen

  Aquarelles

 – ‘Voici des fruits’
Gabriel Fauré 
Uit: Cinq mélodies, Op. 58 (1891)
3. Green

– ‘Il pleure dans mon coeur’
Gabriel Fauré
Uit: Quatre mélodies, Op. 51 (1888)
3. Spleen 

– ‘J’aimais surtout ses jolis yeux’
Jacques Beers
Streets 

Scheiding R/V en gevangenschap Verlaine

 Sagesse

– ‘Un grand sommeil noir’

– ‘Le ciel est par dessus le toit’ 
Gabriel Fauré
Uit: Deux mélodies, Op. 83 (1894)
1. Prison 

– ‘Le ciel est par dessus le toit’
Reynaldo Hahn
D’une prison (1888?)

Alle gedichten (libretto’s) zijn van Paul Verlaine (1844-1896)


Tijdens de uitvoering wordt het programma uitgebreid toegelicht.
Er is geen pauze.
Na afloop kunt u CDs verkrijgen voor € 10, resp. € 15 (enkel- en dubbel-CD). Contant afrekenen s.v.p..

Paul Verlaine (l) en Arthur Rimbaud (r), 1873     

Irene Maessen www.irenemaessen.nl  studeerde bij Cora Canne Meijer aan het Amsterdams Conservatorium waar zij cum laude het diploma Uitvoerend Musicus en haar opera examen behaalde. Ze volgde lessen bij Arleen Auger en was prijswinnares op het Internationaal Elly Ameling concours, het Cristina Deutekom concours, en het Internationaal Vocalisten Concours te ‘s-Hertogenbosch. Irene Maessen werd onderscheiden met de Zilveren Vriendenkrans van de Vrienden van het Concertgebouw. Irene Maessen heeft een breed liedrepertoire opgebouwd. Haar affiniteit met het Franse impressionistische repertoire is opvallend en heeft tot bijzondere uitvoeringen geleid. Tevens heeft ze onbekende Nederlandse kamermuziek uit de vergetelheid gehaald en samen met pianiste Reinild Mees is ze een pleitbezorgster van liederen van vrouwelijke componisten. Ze gaf liedrecitals samen met Rudolf Jansen, Marja Bon, Maurice Lammerts van Bueren, Paolo Giacometti, Leo van Doeselaar en Wyneke Jordans, Marcel Worms, Roger Braun, Frans van Ruth, Kelvin Grout en David Kuyken. Met Reinbert de Leeuw voerde ze de ‘Urfassung’ van de avondvullende liederencyclus ‘Das Marienleben’ uit van Paul Hindemith. Met Marja Bon introduceerde zij het ‘Liedrecital a la carte’, een keuze programma, waarin het publiek bepaalde welke liederen er uitgevoerd werden van 99 voorgeschotelde liederen. Met Maurice Lammerts van Bueren presenteert zij het programma ‘Het meisje en de nachtegaal’ met muziek van Granados, Grieg, Schubert en Maessen. Irene bespeelt zes gestemde glazen (foto), waarmee ze zichzelf begeleidt in het lied Rubaiyat van haar zus, componiste Sylvia Maessen. Als operazangeres vertolkte Irene Maessen veel rollen, in het bijzonder in de opera’s van Mozart. Zij zong Pamina in Die Zauberflöte, Donna Elvira en Zerlina in Don Giovanni, Cherubino en de Gravin in Le Nozze di Figaro en Fiordiligi in Cosi fan tutte. Zij was verbonden aan de operahuizen van Innsbruck en Salzburg en zong als gast bij de Nationale reisopera. Irene Maessen trad op met de belangrijkste Nederlandse orkesten (Radio Symfonie Orkest, Brabants Orkest, Noord Nederlands Orkest, Radio Kamer Orkest, Nederlands Kamer Orkest, Limburgs Symfonie Orkest) onder leiding van vooraanstaande dirigenten (Reinbert de Leeuw, Ed Spanjaard, Edo de Waart, Jan Willem de Vriend, Hubert Soudant, Ivor Bolton, Nicolas Cleobury, Roland Kieft, Uwe Gronostay, Lucas Vis, Gabriel Chmura, Gerard Korsten, David Porcelein). Irene Maessen is een veelgevraagd kamermuziekzangeres. Als soliste trad zij op met het Schönberg Ensemble, Ensemble Wendingen, Nieuw Ensemble, Nederlands Blazers Ensemble, Doelen Ensemble, Gaudier Ensemble, Combattimento Consort, Calefax Rietkwintet, Gauguin ensemble, Leo Smit Ensemble en het Mondriaan Kwartet. Ze heeft haar medewerking verleend aan het Holland Festival, de Kro concertserie, de VARA matinee, het Gergiev Festival, het Grachtenfestival, Asian Contemporary Music Festival in Seoul, het Festival van Vlaanderen, het Festival Classique in Den Haag en de ROBECO-concerten in het Concertgebouw van Amsterdam.Tevens legt zij zich toe op de hedendaagse muziek en heeft zij vele nieuwe werken in première gebracht, waaronder liederen en opera’s, die speciaal voor haar gecomponeerd zijn. 2014 kwam de CD “Inspired by Poetry” uit met vocale composities van haar zus, componiste Sylvia Maessen. Uitvoeringen door Irene zijn veelvuldig op de radio te horen. Ze werkte mee aan een groot aantal CD producties met portretten van oa. Nederlandse / Joodse componisten. In 2006 kwam haar CD ‘Reflections’ uit met Franse en Nederlandse vocale muziek uit de 20e eeuw. Samen met fluitiste Eleonore Pameijer en pianist Rudolf Jansen maakte zij in 2008 de CD ‘Les chemins de l’amour’ met muziek van Debussy, Ravel, Poulenc, Satie, Roussel en Caplet. Bekijk de volledige CD lijst op de website.Van 2007 tot 2020 is zij verbonden geweest aan het Artez conservatorium te Arnhem als docent klassieke zang van de Muziektheaterafdeling. Irene geeft met veel plezier individueel zangles, maar ook workshops ensemble zingen en koortrainingen. Van 2012 tot 2018 was zij voorzitter van de beroepsvereniging NVZ (Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen).Vanaf 2019 is Irene dirigent van het Zaltbommels Kamerkoor. Zij geven geregeld concerten in Zaltbommel, oa met kerst in de St.Maartenskerk en in de Gasthuiskapel oa. tijdens het Emmy Verhey Festival. Ook geven zij lokatie-concerten in de Gelderse kastelen Loevestein, Doorwerth en Ammersoyen.

Reinild Mees  www.reinildmees.com De Nederlandse pianiste Reinild Mees concentreerde zich na haar opleiding bij Gérard van Blerk (Amsterdam), Noël Lee (Parijs) en Malcolm Frager (USA) op het begeleiden van zangers in recitals. Zij trad reeds veelvuldig op aan de zijde van solisten als Piotr Beczala, Sergei Leiferkus, Wolfgang Holzmair, Olaf Bär, Roman Trekel, Konrad Jarnot, Marlis Petersen, Claudia Barainsky, Amanda Roocroft, Camilla Nylund, Charlotte Margiono, Claron McFadden, Tania Kross, Johannette Zomer, Roberta Alexander, Karin Strobos, Maarten Koningsberger, François Le Roux, Thomas Oliemans, Henk Neven en vele anderen. Zij gaf concerten in Londen, Warschau, Parijs, Wenen, Graz, Berlijn, München, Hamburg, Frankfurt, Stuttgart, Salzburg, Stockholm, Venetië, Brussel, Brugge, Antwerpen, Gent en Luxemburg. In Nederland trad zij veelvuldig op in het Concertgebouw en in De Doelen, waar zij onlangs Carte blanche kreeg.  Reinild Mees nam een groot aantal CD’s op, o.a. met de Complete Songs van Sir Edward Elgar, Robert Schumann, Franz Schreker, Ottorino Respighi en Karol Szymanowski, waarvoor zij zeer lovende recensies van internationale muziekbladen als Gramophone, Fono Forum, usica en Luister kreeg. In 2004 kreeg zij de Szymanowski- Award en de onderscheiding Merit of Polish Culture voor haar initiatief tot het uitbrengen van Karol Szymanowski’s complete liedoeuvre op vier CD’s, die tevens bekroond werden met de Fryderyk Award, de meest prestigieuze muziekprijs in Polen. Ook nam zij meerdere cd’s op met liederen van Schumann en Mendelssohn, waarbij zij historische instrumenten bespeelde.In 1998 richtte Reinild Mees de Stichting 20ste-eeuwse Lied op, om het vocale oeuvre van ‘vergeten’ liedcomponisten uit de vorige eeuw weer onder de aandacht te brengen. Als artistiek leider van deze stichting stelt Reinild Mees themaprogramma’s samen, waarin het liedrepertoire op een theatrale of informatieve wijze wordt gebracht.Als vocal coach gaf zij les op het Conservatorium van Amsterdam, het Europese Centrum voor Opera en Vocale muziek te Gent, de Internationale Sommerakademie Mozarteum te Salzburg, de Academia Vocalis te Wörgl, de Opera Studio Nederland en aan de faculteit muziek van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Momenteel geeft zij les aan de Robert Schumann Hochschule te Düsseldorf. Zij speelde ook als officiële begeleider bij masterclasses van zangers als Elisabeth Schwarzkopf, Irmgard Seefried, Grace Bumbry en Galina Vishnyevskaya.


fortepiano: Streicher 1867,  orgel: Flaes 1873

Locatie

Irene Maessen en Reinild Mees, afbeelding midden Paul Verlaine (l) en Arthur Rimbaud (r), 1873

Luther Museum

Nieuwe Keizersgracht 570
1018 VG Amsterdam
Meer informatie

Musici

Irene Maessen en Reinild Mees, afbeelding midden Paul Verlaine (l) en Arthur Rimbaud (r), 1873

Irene Maessen - sopraan

Meer informatie
Irene Maessen en Reinild Mees, afbeelding midden Paul Verlaine (l) en Arthur Rimbaud (r), 1873

Reinild Mees - piano

Meer informatie
Irene Maessen en Reinild Mees, afbeelding midden Paul Verlaine (l) en Arthur Rimbaud (r), 1873

Bea Goethart - zangeres

Meer informatie
2 okt 2022, 16.45
Luther Museum, Amsterdam

Overzicht