Declamatorium: The Pied Piper of Hamelin en andere Melodrama’s: Jed Wentz, recitant / Artem Belogurov, fortepiano

15 mei 2022, 16.45
Luther Museum, Amsterdam
Jed Wentz, recitant Artem Belogurov, fortepiano
Pied piper1592 glasinloodraam Marktkirche bijgesneden Hamelin

Afbeelding van het verhaal van de Rattenvanger van Hamelen uit 1284, op een kopie uit 1692 van een afbeelding op een gebrandschilderd raam in de Marktkirche van de kerk van Hamelin uit ca 1300, maar vervangen na een brand in 1660 en verloren gegaan in 1945.

Uitvoerenden:
Jed Wentz – recitant
Octavie Dostaler-Lalonde – cello (helaas door ziekte verhinderd)
Artem Belogurov – fortepiano Streicher 1867 & dulcitone

Declamatorium
Al in de 18de opgekomen, ontwikkelde het ‘Melodrama’ zich in de 19de eeuw tot een populaire kunstvorm in theater en muziek. Grote dichters schreven in dit genre, zoals Keats, Edgar Alan Poe en Lord Byron. Beroemde componisten als Schumann en Debussy schreven er muziek voor. Jed Wentz neemt u mee in deze declameertraditie of Declamatorrium, op piano begeleid door Artem Belogurov en Octavie Dostaler-Lalonde  op cello.

Melodrama
‘Melodrama’ – een combinatie van muziek en gesproken en ook wel gezongen dialoog – geeft niet alleen een zekere gevoelslading aan, maar is ook een bepaalde vorm van voordracht en presentatie, een kunstvorm, die opgang deed vanaf de 18de tot aan begin 20ste eeuw. Muziekhistoricus en voordrachtskunstenaar Jed Wentz, verbonden aan de Universiteit van Leiden en het Festival Oude Muziek Utrecht, is al langere tijd geboeid door de kenmerken van deze traditie in de voordrachtskunst. Bestuderen van archiefmateriaal is één ding, maar voor een beter begrip is het zelf beoefenen van deze presentatie-techniek een vruchtbare en verhelderende aanvulling op dit muziekhistorisch onderzoek.

Octavie Dostaler-Lalonde & Artem Belogurov. foto Frederik Sadones

Op deze zoektocht vond Jed Wentz fortepianist Artem Belogurov op zijn weg en samen hebben zij illustratief materiaal gevonden rondom het oude verhaal van de Rattenvanger van Hamelen, om er een CD van samen te stellen met een selectie van melodrama’s en solo pianomuziek: ‘The Pied Piper of Hamelin’, uitgebracht door Brilliant Classics.

Artem Belogurov – fortepiano

De Rattenvanger van Hamelen
De Rattenvanger van Hamelen is als een sprookje door de gebroeders Grimm in de 19de eeuw bekend geworden en is zo gaan behoren tot de schat aan volksverhalen, die Europa rijk is, veelal met een opvoedkundige boodschap – een verhaal met een moraal, zoals in dit geval kan zijn: ‘verbreek geen eenmaal gedane belofte’. Maar er is meer …..

Historische gebeurtenis
In een stadskroniek van Hamelin, een stadje in Westfalen aan de rivier de Weser, uit 1384 is te lezen: ‘Het is 100 jaar geleden dat onze kinderen de stad verlieten’. Er zou zich in 1284 een tragedie hebben voorgedaan, waarbij een groep van 130 kinderen spoorloos zou zijn verdwenen. In de eeuwen daarna zijn tal van mogelijke oorzaken genoemd: een epidemie als de pest, een kinderkruistocht, hypnose dan wel een vlaag van massapsychose of een psychogenetische neurologische aandoening (dansziekte) of de verleiding door ronselaars, op zoek naar nieuwe bewoners voor de onderbevolkte streken in Oost-Europa, zijn maar een aantal van de geopperde verklaringen voor deze mysterieuze verdwijning.

Een terugkerend thema
Bij de gebroeders Grimm en bij Goethe is de sage literair vastgelegd en door Hugo Wolff op muziek gezet. Het thema bleef ook in de 20ste eeuw populair, terug te vinden in TV series, als ‘Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?’; in Suske en Wiske als de Flierende Fluiter; in de popmuziek bij Queen en Led Zeppelin; bij Walt Disney en op Netflix. Het verhaal raakt aan nog altijd actuele thema’s als pandemie, bestuurlijke onbetrouwbaarheid, migratie en ontheemding.

fortepiano: Streicher 1867,  orgel: Flaes 1873

Programma: Deklamatorium: The Pied Piper of Hamelin en andere Melodramas

John Keats (1795-1821) – La Belle Dame sans Merci, muziek van by Harry Farjeon (1878-1948)

Walt Whitman (1819-1892) – When I Heard at the Close of the Day

Robert Schumann (1810-1856) – Erscheinung eines Zauberbildes uit Manfred (arr. C. Grimm), Zwischenaktmusik uit Manfred (arr. C. Grimm)

Lord Byron (1788-1824) – Manfred’s Ansprache an Astarte uit Manfred, muziek van Robert Schumann

Edgar Allan Poe (1809-1849)  – A Dream Within a Dream, muziek: Des pas sur la neige van Claude Debussy (Preludes, livre I) – Fairy-Land

Claude Debussy (1862-1918) – Clair de lune uit Suite Bergamasque

Robert Browning (1812-1889) – The Pied Piper of Hamelin, muziek van Arthur Bergh (1882-1962)

Locatie

Pied piper1592 glasinloodraam Marktkirche bijgesneden Hamelin

Luther Museum

Nieuwe Keizersgracht 570
1018 VG Amsterdam
Meer informatie

Musici

Pied piper1592 glasinloodraam Marktkirche bijgesneden Hamelin

Jed Wentz, recitant

Meer informatie
Pied piper1592 glasinloodraam Marktkirche bijgesneden Hamelin

Artem Belogurov, fortepiano

Meer informatie
15 mei 2022, 16.45
Luther Museum, Amsterdam

Overzicht