Declamatorium: The Pied Piper of Hamelin en andere Melodrama’s: Jed Wentz, recitant / Artem Belogurov, fortepiano 15 mei 2022, 16.45 Luther Museum, Amsterdam Jed Wentz, recitant Artem Belogurov, fortepiano Afbeelding van het verhaal van de Rattenvanger van Hamelen uit 1284, op een kopie uit 1692 van een afbeelding op een gebrandschilderd raam in de Marktkirche van de kerk van Hamelin uit ca 1300, maar vervangen na een brand in 1660 en verloren gegaan in 1945. Uitvoerenden:Jed Wentz – recitantOctavie Dostaler-Lalonde – cello (helaas door ziekte verhinderd)Artem Belogurov – fortepiano Streicher 1867 & dulcitone DeclamatoriumAl in de 18de opgekomen, ontwikkelde het ‘Melodrama’ zich in de 19de eeuw tot een populaire kunstvorm in theater en muziek. Grote dichters schreven in dit genre, zoals Keats, Edgar Alan Poe en Lord Byron. Beroemde componisten als Schumann en Debussy schreven er muziek voor. Jed Wentz neemt u mee in deze declameertraditie of Declamatorrium, op piano begeleid door Artem Belogurov en Octavie Dostaler-Lalonde op cello. Melodrama ‘Melodrama’ – een combinatie van muziek en gesproken en ook wel gezongen dialoog – geeft niet alleen een zekere gevoelslading aan, maar is ook een bepaalde vorm van voordracht en presentatie, een kunstvorm, die opgang deed vanaf de 18de tot aan begin 20ste eeuw. Muziekhistoricus en voordrachtskunstenaar Jed Wentz, verbonden aan de Universiteit van Leiden en het Festival Oude Muziek Utrecht, is al langere tijd geboeid door de kenmerken van deze traditie in de voordrachtskunst. Bestuderen van archiefmateriaal is één ding, maar voor een beter begrip is het zelf beoefenen van deze presentatie-techniek een vruchtbare en verhelderende aanvulling op dit muziekhistorisch onderzoek. Octavie Dostaler-Lalonde & Artem Belogurov. foto Frederik Sadones Op deze zoektocht vond Jed Wentz fortepianist Artem Belogurov op zijn weg en samen hebben zij illustratief materiaal gevonden rondom het oude verhaal van de Rattenvanger van Hamelen, om er een CD van samen te stellen met een selectie van melodrama’s en solo pianomuziek: ‘The Pied Piper of Hamelin’, uitgebracht door Brilliant Classics. Artem Belogurov – fortepiano De Rattenvanger van HamelenDe Rattenvanger van Hamelen is als een sprookje door de gebroeders Grimm in de 19de eeuw bekend geworden en is zo gaan behoren tot de schat aan volksverhalen, die Europa rijk is, veelal met een opvoedkundige boodschap – een verhaal met een moraal, zoals in dit geval kan zijn: ‘verbreek geen eenmaal gedane belofte’. Maar er is meer ….. Historische gebeurtenisIn een stadskroniek van Hamelin, een stadje in Westfalen aan de rivier de Weser, uit 1384 is te lezen: ‘Het is 100 jaar geleden dat onze kinderen de stad verlieten’. Er zou zich in 1284 een tragedie hebben voorgedaan, waarbij een groep van 130 kinderen spoorloos zou zijn verdwenen. In de eeuwen daarna zijn tal van mogelijke oorzaken genoemd: een epidemie als de pest, een kinderkruistocht, hypnose dan wel een vlaag van massapsychose of een psychogenetische neurologische aandoening (dansziekte) of de verleiding door ronselaars, op zoek naar nieuwe bewoners voor de onderbevolkte streken in Oost-Europa, zijn maar een aantal van de geopperde verklaringen voor deze mysterieuze verdwijning. Een terugkerend themaBij de gebroeders Grimm en bij Goethe is de sage literair vastgelegd en door Hugo Wolff op muziek gezet. Het thema bleef ook in de 20ste eeuw populair, terug te vinden in TV series, als ‘Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?’; in Suske en Wiske als de Flierende Fluiter; in de popmuziek bij Queen en Led Zeppelin; bij Walt Disney en op Netflix. Het verhaal raakt aan nog altijd actuele thema’s als pandemie, bestuurlijke onbetrouwbaarheid, migratie en ontheemding. Jed Wentz voert The Raven van Edgar Alan Poe uit als Melodrama, Geelvinck Early Piano Festival, Zutphen 2019The Pied Piper of Hamelin in het Luther MuseumJed Wetz en Artem Belogurov nemen u mee in een meeslepende serie melodramatische scenes, zoals het publiek gewend was gepresenteerd te krijgen wanneer er een Melodrama was aangekondigd – ook vastgelegd op CD door Brilliant Classics. Deze CD is na de voorstelling te koop €10,- (cash only – graag gepast geld meenemen). fortepiano: Streicher 1867, orgel: Flaes 1873 Programma: Deklamatorium: The Pied Piper of Hamelin en andere Melodramas John Keats (1795-1821) – La Belle Dame sans Merci, muziek van by Harry Farjeon (1878-1948) Walt Whitman (1819-1892) – When I Heard at the Close of the Day Robert Schumann (1810-1856) – Erscheinung eines Zauberbildes uit Manfred (arr. C. Grimm), Zwischenaktmusik uit Manfred (arr. C. Grimm) Lord Byron (1788-1824) – Manfred’s Ansprache an Astarte uit Manfred, muziek van Robert Schumann Edgar Allan Poe (1809-1849) – A Dream Within a Dream, muziek: Des pas sur la neige van Claude Debussy (Preludes, livre I) – Fairy-Land Claude Debussy (1862-1918) – Clair de lune uit Suite Bergamasque Robert Browning (1812-1889) – The Pied Piper of Hamelin, muziek van Arthur Bergh (1882-1962) Locatie Luther MuseumNieuwe Keizersgracht 5701018 VG Amsterdam Meer informatie Musici Jed Wentz, recitant Meer informatie Artem Belogurov, fortepiano Meer informatie 15 mei 2022, 16.45 Luther Museum, Amsterdam Deel met vrienden: Share on WhatsApp Share on Email Share on SMS Overzicht