Kerstmis in Oekraine: Liubov Titarenko – klavecimbel & Anastasia Vledouts – fluit, Luther Museum, 18 december 2022, 16.45h

18 dec 2022, 16.45
Luther Museum, Amsterdam
Liubov Titarenko - harpsichord Anastasia Vledouts - fluit
Liubov Titarenko portet kleur bijgesneden

Kerstmis in Nederland en in Oekraine

In Nederland is Kerstmis en de aanloop ernaartoe met de vier Adventszondagen, het hoogtepunt van de maand december. Oekraine kent een andere religieuze kalender en daar wordt Kerstmis volgens de Gregoriaanse indeling van de Orthodoxe kerk gevierd op 7 januari, maar sinds een paar jaar wordt daarnaast ook op 25 december Kerstmis gevierd.

Op deze vierde Adventszondag staat een bijzonder recital op het programma van de Geelvinck Salon in het Luther Museum: in ‘Kerstmis in Oekraïne’ treedt de Oekraiense klaveciniste Liubov Titarenko op met fluitiste Anastasia Vledouts met kerstmuziek voor fluit en klavecimbel. Over het programma zegt Liubov: ‘ …. this year was difficult for everyone, and Christmas is one of the most peaceful time of the year, so we are going to play some nice music, connected to Christmas, to bring some happy mood to people. I will also play music from the ‘Vertep’ manuscript, music directly connected with Ukrainian Christmas traditions’.

Liubov Titarenko tijdens het Oekraine benefietconcert in het Luther Museum Amsterdam op 22 mei j.l.

Galaganivsky Vertep

Tussen de Oekraiense traditionals zal Liubov ook een anomieme 18de eeuwse suite ‘Galaganivsky Vertep’ uit een 19de eeuws manuscript vertolken, een melodie die vaak met Kerstmis wordt uitgevoerd. De achtergrond vormt een Oekraïens poppenspel rondom het kerstverhaal, dat in 1770 voor het eerst is opgevoerd op het landgoed van kolonel Grygory Galagan (1716-1777) in het dorp Sokyryntsi, in de Poltava regio van midden-Oekraïne (op 5 december j.l. zijn hier explosies gemeld) en sindsdien een geliefd onderdeel van een Oekraiense kerstviering vormt. De kist met de originele poppen, de lyrics en de bladmuziek zijn bewaard gebleven. Vaste figuren zijn natuurlijk Maria met kind, Koning Herodes, de Huzaar en de Kozak, de Zigeuner en de Soldaat, Duivel 1 en Duivel 2 en de Dood, om maar een paar te noemen.

Vertep Poppenkast in het Theater Museum van Pryluky

Fesenko, de laatste bespeler van de originele ‘Vertep’ poppenkast, met twee van de poppen in zijn hand, ongedateerde foto van rond de jaren 1920, coll. Nationaal Theater, Muziek en Film Museum, Kiev

Liubov Titarenko 
Liubov Titarenko is een Oekraiense klaveciniste, die dit voorjaar uit Oekraïne is gevlucht, en nu tijdelijk onderdak heeft gevonden in Nederland. Door bemiddeling van klaveciniste en fortepianiste Olga Pashchenko heeft Museum Geelvinck enkele concerten voor haar kunnen organiseren, waarvan de opbrengst geheel aan haar ten goede komt. Museum Geelvinck schaart zich achter de veroordeling van de door het Putin regime geïnitieerde oorlog in Oekraïne en ondersteunt acties om de nood onder vluchtelingen en met name musici uit de regio te lenigen.

Instrument:
Broer Witte klavecimbel, Geelvinck collectie

Anastasia Vledouts met fluiten

Anastasia Vledouts
Anastasia Vledouts is een professionele muzikant en alumna van het Conservatorium van Parijs en Amsterdam. Naast haar optredens gaf Anastasia bijna 10 jaar les op gemeentelijke en particuliere muziekscholen. In die jaren verzamelde Anastasia tools, technieken en pedagogiek om haar eigen methode te ontwikkelen waarbij plezier, ontdekkingen en opmerkelijke resultaten van haar jonge studenten (zelfs van peuters en kleuters) worden gecombineerd. Anastasia heeft een zoontje dat ze vaak meeneemt naar concerten.

Op Anastasia’s Linked-in profiel: ‘Music is Food for the Soul’
This will be our reply to violence: to make more music intensely, more beautifully, more devotedly than ever before” 
(Leonard Bernstein – composer, conductor, pianist)

Liubov speelt klavecimbel in de Oude Pastorie in Gemonde in Brabant, 29 mei, foto Annelies Rhebergen

Harpsichord Tradition in Ukraine

Liubov explains about the popularity of playing harpsichord in Ukraine: 
“Harpsichord class in Tchaikovski National Music Academy of Ukraine in Kyiv was opened in 1995. It was started by famous Ukrainian pianist and harpsichordist Svitlana Shabaltina, who is the head of harpsichord class. In 2000 Early Music department was opened at the conservatory, and harpsichord class became an important part of it. Since 1995 Svitlana has taught many wonderful harpsichordists, many of them started teaching harpsichord in other music institutions in Kyiv. Later harpsichord lessons were started also in Dnipro conservatory and Lysenko National Music Academy in Lviv.

Harpsichord is very popular among students of Kyiv music academy: pianists, mysicologists,accordionists, composers choose complimentary harpsichord lessons at their first year and often decide to continue with harpsichord as second instrument. There is beautiful copy of French double-manual harpsichord from Italian famous harpsichord-maker Guido Bizzi at the academy. There are also wonderful copies of French, Flemish and Italian harpsichords, and several clavichords in private hands in Kyiv.”

Locatie

Liubov Titarenko portet kleur bijgesneden

Luther Museum

Nieuwe Keizersgracht 570
1018 VG Amsterdam
Meer informatie

Musici

Liubov Titarenko portet kleur bijgesneden

Liubov Titarenko - harpsichord

Meer informatie
Liubov Titarenko portet kleur bijgesneden

Anastasia Vledouts - fluit

Meer informatie
18 dec 2022, 16.45
Luther Museum, Amsterdam

Overzicht